دره عشاق(اولین تجربه دره نوردی)

این پست مربوط به آبان ماه ۱۳۹۱ از آرشیو وبلاگ کومالیا می باشد
روح آدمی برای شناخت و دستیابی به ناشناخته ها سیری ناپذیر است.

از زمانی که با ژیلا همنورد خوبم که اهل صحنه (کرمانشاه) هستند، آشنا شدم(حدود سه سال و نیم پیش) هر ساله با مهدی چندین بار در فصول مختلف به این شهر رفته ایم که مناطق دیدنی بسیار خوبی دارد.

روز جمعه ۱۲ آبان باز تصمیم گرفتیم یک بار دیگر پاییز زیبای در بند صحنه را ببینیم.

دره دربند و دورنمایی از ارتفاعات کرمانشاه(بیستون- پرو- هُجر- دوهاج)

دربند  دره ای بسیار زیبا با انواع درخت های وحشی و باغهای میوه  است که  در قسمت شمالی شهر صحنه قرار دارد و یکی از مناطق خوش آب و هوا این شهر به لحاظ توسعه گردشگری و پتانسیل خوب توریست می باشد .

مهدی – ژیلا- خودم( ۱۲ آبان)

سرچشمه های آب دربند به نام چهارچشمه ( چوار کینی ) وجود دارد که قسمت شمالی دربند است و خود به تنهایی از مکان های زیبا و دیدنی دربند است نیمی از همین آب جهت استفاده مردم شهر که در قسمت شمالی شهر صحنه اسکان دارند مورد استفاده قرار  می گیرد.

چهار چشمه

آب های چهار چشمه بعد از طی ۵۰۰ متر به بلندی پشت آبشار اصلی رسیده و در آنجا آبشاری بسیار زیبا و دیدنی را به وجود آورده و سپس در مسیر خود بسیاری از درختان خودرو از قبیل گردو و انجیر گلابی و سُماق و سنجد را آبیاری نموده و مناظری بسیار زیبا و دلنشین را به وجود آورده است

آبشار اصلی

در سرچشمه های اصلی این دره در زمان های نه چندان دور آبشار کوچک دیگری وجود داشته است که در حال حاضر به نام آبشار خُشکه معروف است .

آبشار خشکه

ما همیشه تا پیش آبشار خشکه رفته بودیم چون این آبشار حالت بن بست داشت و اگر می خواستی ادامه دهی باید از صخره کناری آن بالا می رفتی و با تحقیقی که کردیم ،گفتند ادامه این دره را، دره عشاق می گویند. ما هم تصمیم گرفتیم که این دفعه کل دره را پیمایش کنیم.

جهت اطلاعات بیشتر، ژیلا با یکی از دوستانش تماس گرفت و او گفت پیمایش کامل این دره حدود سه ساعت طول می کشد و احتیاجی به ابزار فنی ندارد

ما هم سه نفری (مهدی- ژیلا- خودم) صبح جمعه(۱۲ آبان) از مسیر دربند به سمت آبشار خشکه براه افتادیم قبلا تا آنجا رفته اما هیچکدام بیشتر از آن را نرفته بودیم. آنجا از یک دیواره کوتاه اما کمی سخت بالا رفتیم.

کنار آبشار کوچکه

در ادامه دره، در بیشتر مسیر سنگهای بزرگی قرار داشت که همدیگر را حمایت می کردیم

بیشتر مسیر توسط سنگهای بزرگ مسدود بود و مجبور بودیم که دست به سنگ برویم.

بعضی از قسمتها دیواره بسیار بلندی داشت، تا جایی که آسمان را نمی دیدم یا اینکه خیلی کم دیده می شد. فضا بسیار رویایی و زیبا بود.

اینجا دیواره ها به وسیله یک تکه سنگ از بالا به هم چسبیده بودند.

دیواره ها ی به هم چسبیده

اولین تجربه دره نوردی برایمان خیلی هیجان انگیز و  پر شور و حال بود.

در بعضی از جاها سنگها بقدری صاف بود که مجبور بودیم کفشهایمان را در بیاوریم و پا برهنه برویم

بعضی قسمتها بقدری باریک بود و با توجه به اینکه هیچکدام قبلا این مسیر را نرفته بودیم،نمی دانستیم آیا راهی وجود دارد یا نه؟

بالاخره موفق شدیم پس از دو ساعت کل دره را پیمایش کنیم وقتی دره تمام شد کوه زیبای «امروله» پیش چشمان ظاهر شد و از دیدن آن بسیار خوشحال شدیم تیر ماه سال جاری هم صعودی به قله زیبای «امروله» داشتیم که گزارش آن در همین وبلاگ موجود می باشد.

انتهای دره و درونمای ارتفاعات امروله

آخر دره منتهی به روستای همت آباد می شد که بین جاده سنقر- صحنه قرار داشت . از مسیر روستا به جاده اصلی رسیدیم .

روستای همت آباد

وقتی به جاده اصلی رسیدم پس از طی مسیری، تصمیم گرفتیم که از جاده خاکی و از مسیر بالای دره دربند  پایین برویم البته شیب تندی هم داشت.

دورنمای دره دربند

یکی دیگر از جاذبه های دربند، گور دخمه ای آن می باشد .در مسیر برگشت کنار آن رفتیم که برای داخل شدن آن، باید از ابزار فنی استفاده شود و قرار گذاشتیم انشاالله در آینده نزدیک آن را صعود کنیم.

گور دخمه ای شیرین و فرهاد

بالاخره با کلی خاطرات خوب و سپری نمودن یک روز شاد و مفرح به منزل ژیلا برگشتیم و طبق معمول گذشته مورد لطف و محبت بیدریغ خانواده مهربان و مهمان نوازشان قرار گرفتیم.

دورنمای شهر صحنهو دره دربند

معرفی مختصر شهر صحنه

صحنه: از شمال به شهرستان سنقر و کلیایی، از جنوب به شهرستان هرسین، از شرق به شهرستان کنگاور و از غرب به شهر بیستون محدود می‌شود.دارای دو بخش مرکزی و دینور و هفت دهستان است.
 شهر صحنه مرکز شهرستان صحنه در پنجاه و چهار کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه و در مسیر جاده همدان ـ کرمانشاه قرار دارد. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۱۳۸۰ متر است.

گور دخمه ای دربند

شماره ثبت ملی ۱۴۸ تاریخ ثبت ۱۰/۱۰/۱۳۱۵

دخمه‌های دربند در بدنه کوه شوق علی واقع در شمال شهر صحنه و سمت راست آب دربند حجاری شده اند. این گوردخمه‌ها در بین اهالی محل به قبر کیکاوس، فرهاد تراش و گور شیرین و فرهاد معروف است.

در ارتفاعی که بیش از پنجاه متر از سطح رودخانه فاصله دارد، محلی به طول چهارده و نیم و ارتفاع یازده متر تراشیده اند و در آن دخمه بزرگتر را ساخته اند که درگاه آن رو به جنوب است. در جلوی گوردخمه، فضای ایوان مانندی ایجاد کرده اند. در جلوی این ایوان، صفه ای در صخره تراشیده اند. در دو طرف ایوان دو ستون سنگی وجود داشته که تنها پایه و بخشی از ساقه آن بر جای مانده است.این دو ستون بر اثر شلیک گلوله توپ توسط روسها به منظور گشودن در ورودی از بین رفته است همچنین این کار موجب از بین رفتن حکاکی های سر در دخمه شده است. بر اساس بخش‌های باقی مانده، پایه ستون‌ها به شکل زنگوله برگشته است. بدنیه این پایه ستون‌ها دارای شیارهایی شبیه به پایه ستون‌های دوره هخامنشی است. در نمای بالا ورودی آرامگاه، تصویر خورشید بال داری حجاری شده است. در این گوردخمه بعد از ایوان ستون دار، ورودی دخمه قرار دارد که به اتاقی به ابعاد ۳×۲۰/۳ متر و ارتفاع ۴۵/۲ متر منتهی می شود. در هر یک از اضلاع شرقی و غربی این اتاق، سکوی ایجاد شده است. بر روی هر یک از این سکوها، قبری به طول ۱۵/۲ متر و عرض ۸۲ سانتیمتر کنده شده است.

در میان دو سکو، مدخل مستطیل شکلی وجود دارد که به اتاق زیرین مرتبط می شود. در داخل این اتاق، قبری در داخل سنگ کنده شده است. در کنار این قبر نیز سکویی دیده می شود. در دیوار شمالی این اتاق، دو طاقچه کوچک جهت قرار دادن نذورات و هدایا کنده شده است. با توجه به شکل پایه ستون، نوع تراش و سقف اتاق زیرین به نظر می رسد که این گوردخمه نیز متعلق به دوره هخامنشی است.

به فاصله یک صدمتری از گوردخمه بزرگ، گوردخمه دیگری وجود دارد که جهت آن به طرف شرق است. با توجه به این که نوع تراش این گوردخمه شبیه گوردخمه بزرگتر است، بنابراین می توان گفت که این دو دخمه هم زمان ساخته شده اند.