دنیای زیبای زیر زمین(غار دودزا یا زرین غار)

این پست مربوط به شهریور ماه ۱۳۹۲ از آرشیو وبلاگ کومالیا می باشد.

جمعه فرصتی پیش آمد تا همراه همنوردان خوبم، یکی دیگر از غارهای زیبای کشورمان را پیمایش کنم

غار دودزا در مرز استان همدان و زنجان واقع شده که البته جزو استان زنجان می باشد

صبح جمعه ۸ شهریور همراه آقای مفاخری، دخترشان اسراء با ۱۰ سال سن (جوانترین غارنورد استان کردستان) و دامادشان(رامین سنگین آبادی) راهی دیدار از غار دودزا شدیم.

مسیر حرکت: قروه-صالح آباد- گل تپه- سراب- علیصدر-  و شیرین سو – آق بلاغ

در جاده قیدار پس از عبور از یک گردنه کوتاه ساعت ۸:۳۰ به پای کوهی که منتهی به غار می شد، رسیده و ساعت ۹:۲۰ وارد غار شدیم.

دورنمای کوهی که غار در آن واقع شده

همراه اسراء که حضور فعالانه در برنامه دارد

حرکت بسوی غار

ورودی غار درست در بالای کوه قرار دارد

آقای مفاخری، اسراء و رامین در دهانه غار

این غار سراسرش شیبهای تندی داشت و ابتدایش خاکی اما بمرور نمناک و لیز بود

اکثر مسیر دهلیزهای تنگی داشت که بیشتر سینه خیز و بعضی جاها چهار دست و پا می رفتیم

مسیرهایی که کلا دست بسنگ بودند

دهانه یکی از چاه ها به نام «چاه محسن» که حدود ۸ متر است واقعا تنگ بود یک رول هم داشت که کارگاه را بسته سپس همگی فرود کردیم

دهانه تنگ چاه

با وجودی که دهانه این چاه خیلی تنگ بود به راحتی فرود کردم اما صعودش خیلی برایم سخت بود

در حال فرود

بیشتر طول مسیر دست بسنگ می شدیم و بیشتر نشسته می رفتیم تا اینکه به تالار بال فرشته رسیدیم

تالار بال فرشته

بعد از تالار بال فرشته وارد تالار بسیار جذاب و دیدنی تالار اشک شدیم که دریاچه زیبایی در عمق ۱۵۴ متری آن واقع شده

دریاچه

در حال ورود به تالار اشک و دریاچه زیبای غار

کنار دریاچه

اسراء در کنار یکی از سنگهای زیبای کنار دریاچه

دریاچه زیبای غار

مدتها محو تماشای این همه طبیعت زیبای غار شدیم و بعد از گرفتن عکس و خوردن مقداری آب و تنقلات به قسمت بالای دریاچه رفتیم مسیرش همه دست بسنگ و شیب شن اسکی تندی هم داشت

اسراء کنار سنگهای متنوع و زیبای بالای دریاچه

عکس تیم ۴ نفره ما

همراه اسراء در کنار یکی دیگر از سنگهای دیدنی غار

ساعت ۱۴:۳۰ به سمت دهانه غار حرکت کردیم مسیر برگشت بیشتر احتیاط می کردیم چون شیبهای سربالایی نمناک لیز بودند.

اسراء در حال خروج از چاه محسن

بالاخره ساعت ۱۷:۳۰ از این غار زیبا و متنوع و اجرای یک برنامه موفق همگی با سلامت از آن خارج شدیم

عکس پایانی در کنار دهانه غار

معرفی غار دودزا یا زرینه

غار دودزا (زرینه) در مرز بین استان همدان وزنجان قرار دارد.که البته در تقسیمات جغرافیایی جزو استان زنجان محسوب می شود. نزدیک ترین روستاها به این غار  زرین آباد (استان زنجان) و روستای آق بلاغ (استان همدان) است .

فاصله این غار تا همدان حدود۱۳۵ کیلومتر است….

مختصات و مشخصات :

N 35 39 30.2

E 48 26 50.2

ارتفاع دهانه از سطح دریا : ۲۰۱۱ متر

طول غار : ۴۰۶ متر

عمق غار : ۱۵۴ متر

این غار در ۲۲ اکتبر سال ۲۰۰۷ (مهر ماه ۱۳۸۵) توسط سیمون بروکس (از انگلستان) و تیم همراه وی نقشه برداری گردید.

طول غار ۴۰۶ متر تا انتهای دریاچهٔ دوم بررسی شده است و دریاچهٔ دیگر احتمالا۲۰۰ متر طول دارد ولی بررسی نشده است. عمق غار ۱۵۴ متراست. غار براثرفروریختن صخره های بزرگ از قسمت بالا، درست شده. صخره ها از روی شیب زیاد به پائین غلتیده و در نهایت در سطح افقی – سطح دریاچه – متوقف شده اند

غار دودزا در ۲۲ اکتبر ۲۰۰۷ توسط افراد زیر مورد بررسی قرارگرفت

OCC/BCA (UK) سایمن بروکس

DAV(Germany)شری غازی

یوسف نجائی کلوپ سینا – همدان -ایران

جواد گیاه شناس- دانشگاه آزاد همدان

وجه تسمیه غار

نام دودزا به این دلیل بر این غار نهاده شده که برخی مواقع بخار مشخصی از دهانه غار خارج می گردد. دمای این غار حدود ۱۲ درجه بوده و بخار آبی که از دهانه آن متصاعد می شود موجب این نامگذاری شده است. در روزهای سرد و هنگام قرار گرفتن در مقابل دهانه غار، نسیم گرمی را احساس خواهید کرد که نشان از دمای بالای این غار دارد.