سفر خاطره انگیز به جنوب (قسمت اول)

این پست مربوط به آبان ماه ۱۳۹۲ از آرشیو وبلاگ کومالیا می باشد.

از زمانی که با مهدی ازدواج کرده بودم همیشه از خاطرات دوران سربازیش که در بهبهان زمان جنگ (سال ۱۳۶۲ الی ۱۳۶۴)بوده تعریف و قول داده بود که روزی با هم آنجا خواهیم رفت.

تا اینکه میثاق(پسرم) یک ماه پیش خدمت سربازی رفت و گفته بودند چون بهبهان منطقه جنگی بوده، می شود برای میثاق کسری خدمت گرفت و این مطلب باعث شد تا بخت رفتن به بهبهان باز شود و این اولین سفرم به جنوب کشور بود.

صبح روز سه شنبه ۸ آبان از قروه به نیت بهبهان حرکت کرده تازه از خرم آباد گذشته بودیم که ماشینمان خراب شد و توسط امداد جاده ای به تعمیرگاه ایران خودرو شهر خرم آباد رفته و آنجا تشخیص دادند که صفحه کلاج از بین رفته باید تعویض شود خلاصه ۴ ساعت آنجا منتظر تعمیر ماشین شده و ساعت ۱۷:۳۰ راهی شدیم.

با توجه به تاخیری که داشتیم، به بهبهان خیلی دیر می رسیدیم در نتیجه تصمیم گرفته شب را در اهواز بمانیم اما راستش هیج جا را بلد نبودیم یادم آمد که در کافه کوه با آقای خاکسار که اهل اهواز هستند آشنا شدم اما شماره اش را نداشتم طبق معمول از آقای ستوده(مدیر محترم وبلاگ نشاط کوهستان) که حلال همه نوع مشکلات هستند، شماره را گرفتم.

نزدیک اندیمشک با آقای خاکسار تماس گرفته که راهنمایی بگیرم ولی ایشان در خلخال و در حال اجرای برنامه کوهنوردی بودند اما با تمام محبت و سخاوتشان آدرس منزل مادرشان را داده و بیان نمودند او تنهاست و خوشحال می شود که پیشش بروید.

خلاصه با اصرار آقای خاکسار منزل مادرشان رفتیم و با مادر مهربان و پر لطفشان که همه وجدشان سرشار از محبت بود آشنا شدیم و آنجا حکمت خراب شدن ماشین و نرسیدمان به شهر بهبهان را فهمیدم.

فردا صبح زود عازم بهبهان شدیم و به ستادنیروی انتظامی مراجعه کرده و نیت آمدنمان را گفتیم اما اعلام داشتند که بهبهان در حال حاضر جزو مناطق جنگی حساب نمی شود و کسری خدمت به فرزندانشان تعلق نمی گیرد خلاصه بدون هیچ نتیجه ای تصمیم به بازگشت گرفتیم.

به مهدی پیشنهاد کردم حالا که برای میثاق کاری نشد بکنیم لااقل مناطق گردشگریش را برویم و همانجا به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بهبهان رفته و آدرس جاذبه های گردشگری را گرفتیم البته با توجه به کمبود وقت فقط چند تا از آنها را رفتیم

گزارش سفر اداری که به بازدید جاذبه های گردشگری تبدیل شد……………

ابتدای به روستای امام رضا(ع) که در ۱۰ کیلومتری شمال شرق بهبهان در کنار رود مارون واقع شده، رفتیم

روستای تاریخی امام رضا(ع)

بنای تاریخی قدم گاه امام رضا(ع)

بعد از زیارت این بنا به حمام بکان که در نزدیکی این بنا بود رفتیم اما از دیدن این آثار تاریخی واقعا محزون شدیم چون تمام داخلش را تخریب کرده بودند

حمام بکان در حدود ۵۰ متری غرب بند و پل بکان، در کناره جنوبی رودخانه تاب(مارون) واقع است. آثار حوض، خزینه، و رخت کن آن تا به امروز باقی است

این حمام متعلق به دورهٔ ساسانی و مرتبط با شهر قدیم ارجان است و در کنار رودخانهٔ مارون در نزدیکی روستای امام رضا واقع شده‎؛ معماری این بنا به صورت چهار ایوانی است که در حال حاضر به علت اینکه کف آن تا ارتفاع زیادی بر اثر ریزش سقف‌ها و سنگ‌های کناره دره پر شده‎است، پلان آن کاملاً دیده نمی‏شود، یک قسمت مربع شکل مرکزی است که چهار ایوان در چهار جهت آن قرار داشته‎، ایوان‌ها که در روی چهار ستون قرار داشته با طاق‌های جناقی به هم متصل شده و قسمت مرکزی سقف گنبدی شکل داشته که در حال حاضر ریخته‌است.(ویکی پدیا)

ورودی حمام

داخل حمام تخریب شده

بنای پشت حمام

دور نمای مجموعه حمام ها

از پل تاریخی ارجان که در کنار رود مارون و حمام ها واقع شده دیدن کردیم.

این پل که در کنار رودخانه مارون در نزدیکی روستای امام رضا (ع) و قدمگاه امام رضا (ع) واقع شده که متعلق به دورهٔ ساسانی است. این پل دارای دهانه‌ای طاق مانند در دست راست رودخانه باقی‌مانده و چند پل و سنگفرش بستر زیر پل نیز در حول و حوش بالا و پایین دیده می‏شود؛ همه آثار به جامانده ساسانی بوده و از سنگ و ملات گچ ساخته شده است؛ آثار پل کوچک دیگری پائین‌تر از پل بزرگ‌تر دیده می‏شود.(ویکی پدیا)

پل تاریخی ارجان

پل تاریخی

رود مارون واقعا رویایی و زیبا بود دقایقی در کنار آن ایستادیم

مارون یکی از رودخانه‌های جنوب غربی ایران است که تاب هم نامیده می‌شده سرحد جغرافیایی فارس و خوزستان بوده و امروز از میانهٔ خاک کهگیلویه و سپس بهبهان گذر می‌کند.

مارون در جایی به نام جم صبی وارد دشت خوزستان می‌شود. این دشت کوهپایه‌ای در قدیم هرمزدگان نامیده می‌شد و همان جایی است که اردشیر ساسانی در نبردی بر اردوان اشکانی پیروز شد.(ویکی پدیا)

رود زیبای مارون

بقایای قنات کنار رود مارون

بعد از دیدن این آثار تاریخی به سد مخزنی مارون که مهدی هفت ماه آنجا خدمت کرده بود رفتیم

سد مخزنی مارون بر روی رودخانه مارون در فاصله ۱۹ کیلومتری شمال شرق بهبهان با ارتفاع ۱۶۵ متر، طول تاج ۳۴۵ متر، عرض تاج ۱۵ مترو حجم کل مخزن حداکثر ۱۲۰۰ میلیون متر مکعب احداث گردیده است . این سد از نوع سنگ‌ریزه‌ای شنی با هسته رسی می‌باشد.(ویکی پدیا)

سد مارون

مهدی با دورنمای سد که کلی خاطرات از آن داشت

گل های زیبای کنار سد

از دیدن این همه درخت نخل از نزدیک ذوق کرده بودم

چقدر مهدی از دیدن پلی که در مسیر بهبهان – اهواز بود ذوق کرد و بقول خودش ۸ ماه زیر و روی این پل قدم زده و نگهبانی داده

پلی که جای جای آن برای مهدی خاطره انگیز بود

من هم همراه با خاطرات تلخ و شیرین مهدی

اگرچه برای میثاق هیچ کاری نتوانستیم انجام دهیم اما از طبیعت زیبای بهبهان در این فصل لذت کافی بردیم و با تداعی کلی خاطرات برای مهدی عازم اهواز شدیم

گزارش دیدار از آثار تاریخی شوش دانیال را در پست بعدی خواهم نوشت……