صعود به شاهوار در استان سمنان

گزارش جامانده از شش ماهه دوم  آبان ماه سال ۱۳۹۷

سیزدهمین همایش صعود قلم (گردهمایی کوهنویسان سراسر کشور) با تعداد ۶۰ تن از کوهنویسان سراسر کشور،به میزبانی کوهنویسان شاهرود و بسطام در قله شاهوار برگزار گردید. شعاراین دوره از صعود قلم « طبعیت، الهام بخش زندگی» بود.

بنده هم از قروه همراه همسرم مهدی و همنوردان خوبم الهه و نریمانی در این همایش و صعود شرکت کردیم.

گزارش تصویری در ادامه مطلب…

ارتفاعات شاهوار

محل برگزاری همایش

همراه مهدی، الهه، نریمانی

روز چهارشنبه ۹ آبان همراه مهدی با وانت راهی سمنان شده آنجا شب را منزل دایی مهدی ماندیم.

الهه و نریمانی از تهران با قطارشاهرود آمده و در خوابگاه خانه معلم بودند.

ما صبح  پنجشنبه ۱۰ آبان از سمنان بسمت شاهرود رفتیم.

ناهار را با الهه و نریمانی در خوابگاه صرف کرده سپس با وانت راهی بسطام شدیم.

با تماسی که با آقای شاه محمدی داشتم آدرس خوابگاه را گرفته آنجا رفتیم البته خوابگاه آقایان در سالن ورزشی دیگری بود مهدی ما را رساند و خودش نزد آقایان رفت و قرار شد همایش و شام را در همان سالن آقایان باشیم.

کلید خوابگاه را از مسئولش تحویل گرفتم تا کم کم همنوردان از شهرهای دیگر یکی یکی آمدند.

با دیدن هر کدام از آنها خیلی خوشحال می شدم با همه آنها خاطرات صعودهای بیاد ماندی داشتم.

ابتدا همراه الهه، نریمانی، میرزایی( همسر جناب عیوضی از پیشکسوتان کوه نوردی و سنگنوردی ایران و کرمانشاه)  از مقبره بایزید بسطامی دیدن کردیم.

همراه الهه، نریمانی، میرزایی در محوطه مقبره بایزید بسطامی

عصری به خوابگاه برگشته سپس همراه سایر همنوران به محل همایش رفتیم.

همراه جناب شاه محمدی در سالن همایش

در مراسم افتتاحیه  ابتدا تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم و برنامه سرود ملی اجرا شد.

جناب دکتر صداقتی از کوهنوردان پیشکسوت کشور از استان خراسان جنوبی، به کوهنویسان خیر مقدم گفته و مختصری از ویژگی های همایش های قبلی را مطرح کردند و به روح و روان کوهنوردانی که نقاب در چهره خاک کشیدند درود فرستاده و یادشان را گرامی داشتند.

سالن همایش

شاعر کوهنویس جناب آقای ملیحی در مورد کوهنورد و کوه، اشعار زیبایی را قرائت کردند بعد از این برنامه، کلیپی از همایش های قبلی پخش شد.

جناب ملیحی شاعری از خطه خراسان

در قسمت بعدی برنامه دبیر هیات کوهنوردی شهرستان شاهرود به کوهنویسان خیر مقدم گفتند.

دبیر هیئت بسطام

در ادامه برنامه جناب آقای لقایی از اعضای اجرایی همایش مطالب ارزشمندی را با موضوع “کوهنورد کیست؟” خدمت کوهنویسان ارائه کردند.

خانم احمدیان از گروه روابط عمومی فدراسیون کوهنوردی از دیگر مهمانان این همایش بودند.
مهمان ویژه و سخنران این همایش جناب آقای استاد عیوضی از مدرسان بزرگ و پیشکسوتان کوهنوردی از کرمانشاه بودند که در این همایش با لوح سپاس از ایشان تقدیر شد.

در پایان مراسم افتتاحیه به پاس زحمات بی دریغ کوهنویسان، تندیس همایش به آنان اهدا گردید سپس عکس های یادگاری گرفته شد.

اهدای تندیس به همه مهمانها

جناب شاه محمدی و کولف از زحمتکشان عرصه کوه و کوهنویسی از استان گلستان

بعد از پایان همایش به سالن طبقه بالای همایش رفته و همگی کنار هم شام را صرف نمودیم.

همراه مهدی، جناب عیوضی و همسرشان

بعد از شام ما به خوابگاه برگشتیم و قرار شده ساعت ۴ صبح بسمت روستای تاش که در ۴۵ کیلومتری بسطام است، حرکت کنیم.

جمعه ۱۱ آبان

ساعت ۳ صبح بیدار شدیم پس از آماده کردن کوله ها به حیاط خوابگاه رفته و منتظر مینی بوس شدیم.

هوا صاف و آسمان پرستاره ای را نظاره گر بودیم.

مینی بوس با تاخیر آمد در نتیجه ۵:۳۰ صبح روز جمعه ۱۱ آبان از بسطام به سمت قله شاهوار در جاده معروف به توسکستان حرکت کردیم وقتی به منطقه کوهستانی و نزدیک روستای تاش  رسیدیم با اولین بارش پاییزی شدید برف غافلگیر شدیم. اصلا باور نمیکردیم که در بسطام هوا به آن لطافتی و اینجا به این فعالی باشد.

ماشین می تواند تا نزدیکی معدن بوکسیت برای تولید آلمینیوم بیاید چون تا آنجا جاده کشی شده اما مینی بوس ها همان انتهای روستا ایستاده و گفتند ما ریسک نمی کنیم و همانجا همه پیاده شدیم.

ابتدای مسیر شدت بارش برف بیشتر شد.

همراه همنوردان در زیر بارش شدید برف

کوله ها را برداشته در یک ستون با سرپرستی جناب آقای کولف و سر قدمی جناب عیوضی به سمت قله حرکت کردیم.

حدود یک ساعت بعد بارش برف کم و سپس قطع شد.

اولین برف پاییزی منطقه

همراه همنورد خوبم میثم رودکی از خراسان

پس از ساعتی به معدنی که به خاطر سودآوری ضربات جبران ناپذیری را به محیط زیست منطقه وارد کرده بود، رسیدیم.

از همان ابتدا قرارگذاشتیم تا ساعت ۱۱ صبح به هر ارتفاع از قله که رسیدیم، برگردیم تا اینکه در راس ساعت ۱۳ مراسم اختتامیه را برگزار کنیم.
از کنار تاسیسات معدن رد شده و به سمت قله حرکت کردیم  حدود ۳۰۰ متری که ارتفاع گرفتیم از پشت سر تیم، گله ی بزرگی از قوچ ها در یک خط با سرعت عبور می کردند و خود را به دره می رساندند.

عبور گله

همراه مهدی

همراه الهه و نریمانی

همراه مهدی، جناب عیوضی و همسرشان

در ساعت ۱۱ تا ارتفاع ۳۰۵۰ متر در نزدیکی دیواره یخزده قله شاهوار صعود کردیم چون برف سنگین در این روز پیش بینی نشده بود و همه تجهیزات زمستانی نداشتند،  بیا به صلاحدید مسئول فنی برنامه از نزدیکی قله برگشتیم.

ساعت ۱۳ در پای دامنه قله همایش اختتامیه را برگزار کردیم.

این هم یادگاری فرشته رو برف

همراه اعضای هیئت اجرایی صعود قلم

پس از صرف ناهار با همنوردان خوبمان از سراسر کشور خداحافظی کرده به خوابگاه برگشتیم.

صرف ناهار در دامنه کوه

در خوابگاه پس از جمع کردن وسایل با الهه و نریمانی  و همنوردان خراسانی به شاهرود رفتیم.

عکس پایانی کنار خوابگاه همراه همنوردان خراسانی

الهه و نریمانی با قطار تهران برگشتند همنوردان خراسانی مشهد رفته  من و مهدی هم با وانت ساعت ۱۷:۳۰  بسمت کرج حرکت کردیم ساعت ۱:۳۰ صبح روز شنبه ۱۲ آبان منزل خواهرم در فردیس رسیدم و روز شنبه ساعت ۱۰ صبح بسمت قروه حرکت کردیم.

این صعود هم با همه فراز و نشیهایش خاطرات بیادماندنی در کنار همنوردان خوب را برایمان رقم زد.

باتشکر از تمامی دوستان دست اندر کار  بخاطر هماهنگی برای اسکان کوهنویسان و هیات اجرایی و کلیه همنوردان و کوهنویسانی که از اقصی نقاط کشور در این همایش حضوری پرشور داشته اند.

شعار سیزدهمین صعود قلم کشور “ طبعیت، الهام بخش زندگی” نام گذاری شد.

معرفی قله شاهوار..

قله شاهوار بلندترین قله البرز شرقی و بلندترین قله و بام استان سمنان است واین کوه مرز طبیعی بین دو استان سمنان و گلستان می باشد که در نزدیکی شهر شاهرود و در فاصله ۲۵ کیلومتری (هوایی) شمال غربی این شهر قرار گرفته است
معمولا کوهنوردان از سه جهت جنوب ، غرب و شمال این کوه را صعود میکنند
مسیر جنوبی از کنار روستای نکارمن آغاز میشود وطول مسیر کوهپیمایی تا قله در حدود ۱۱ کیلومتر می باشد
مسیر غربی از کنار روستای تاش علیا شروع میگردد که این روستا در ۴۴ کیلومتری شهر شاهرود قرار دارد مسافت این روستا تا قله در حدود ۱۲ کیلومتر است البته قابل ذکر است باتوجه باینکه مسیر صعود به قله شاهوار از کنار معدن بوکسیت میگذرد جاده خاکی مناسبی بعد از روستا تا معدن بوکسیت وجود دارد که میتوان ۸ کیلومتر از این مسیر رابا ماشین تا معدن رفت و بخاطر این موضوع صعود به شاهوار از این مسیر بسیار ساده و بدون مشکل است
ومسیر شمالی هم از کنار روستای سیاه مرزکوه آغاز میگردد
تِرک فوق دومسیر جنوبی و غربی این کوه را شامل میشود که از روستای نکارمن شروع و با صعود قله شاهوار تا روستای تاش علیا به مسافت ۲۳ کیلومتر امتداد دارد
قابل ذکرست که طبق آزمایشی که انجام گرفت ارتفاع روبرویی که در شمال نقطه ای که در حال حاضر با تابلو بعنوان قله مشخص شده است در حدود ده متر بلندتر بود وبنظر میرسد که مکان تابلو باید به این نقطه منتقل شود ودر ترک فوق این نقطه مارک گردید
درمورد خط دهی موبایل هم در بیشتر قسمتها خط دهی موبایل در سطح خوبی قرار داشت
از پوشش گیاهی متفاوت این کوه می توان به درخت و درختچه های زرشک و سرو کوهی اشاره کرد که بیشتر معابر کوهستانی این کوه بخصوص در جبهه جنوبی کوه در دره نکارمن را پر کرده بودند
از فراز قله این کوه چشم انداز های کم نظیر و فوق العاده ای را می توان شاهد بود زیرا کوه شاهوار مانند سد بزرگی جلوی آب و هوایی مرطوب شمال را گرفته و باعث بوجود آمده دو اقلیم آب هوای مرطوب و بارانی در شمال و خشک و کویری در جنوب کوه شده است که در نوع خود بی نظیر است
از نقاط زیبا و دیدنی قابل ذکر این کوهستان میتوان به آبشار گراب در کنار روستای مجن اشاره کرد که در ۳۸ کیلومتری شمال غربی شهر شاهرود در دامنه کوه شاهوار قرار گرفته که بارسیدن به روستای مجن باید جاده خاکی ۸ کیلومتری بعد از روستا را تا سدمخزنی مجن طی نمود تا به یال آبشار گراب رسید.