صعود به قلل حوض دال-سیچانی- کرسمی شرقی- کرسمی غربی در دنای مرکزی

روز پنجشنبه ۲۰ خرداد ماه همراه ۸ تن از همنوردان باشگاه قاجر به ۴ قله از قلل دنای مرکزی در رشته کوه دنا (حوض دال-سیچانی- کرسمی شرقی- کرسمی غربی) صعود کردیم.

گزارش تصویری برنامه در ادامه مطلب…

قله حوض دال

قله سیچانی

قله حوض دال ۴۳۶۰ متر

گزارش برنامه…

چهارشنبه ۱۹ خرداد
صبح چهارشنبه ساعت ۴:۱۰ با دو دستگاه ماشین سواری از قروه حرکت کردیم.

پس از عبور از شهرهای همدان، ملایر و بروجرد ساعت ۸ به شهرستان درود رسیده، در یکی از پارک‌های این شهر، صبحانه را صرف کردیم. سپس ادامه مسیر داده، از شهرهای الیگودرز، داران، تیران، نجف آباد، مبارکه، بروجن و پاتاوه عبور کرده و از جاده یاسوج بسمت جاده سی سخت رفتیم. ساعت ۱۴:۳۰ به شهر سرسبز سی سخت که در میان باغات خرم مستور بود، رسیدیم.

ماشین ها را به داخل محوطه ورزشی اداره ورزش و جوانان بردیم و در حیاط ورزشگاه ناهار را صرف کردیم.

پس از آماده کردن کوله ها با دو ماشین آژانس ساعت ۱۶:۱۵ بسمت گردنه بیژن رفته پس از یک ربع به آنجا رسیدیم. این گردنه در ارتفاع ۲۶۵۰ متری قرار دارد.

گردنه بیژن

ساعت ۱۶:۲۰ همگی در صفی منظم و هوایی گرم بسمت بالا در مسیری پاکوب حرکت کردیم. اندکی مانده به گردنه مشرف به غرب و سمت چپ، تنگه بزرگ سیچانی قرار دارد که مسیر شیب دار و پر پیچ خم صعود به قله حوض دال دنا از آنجا آغاز می شود.

ابتدای مسیر حرکت

در مقابل تنگه رو به شرق کوهی بلند جلوه نمایی می کرد. پس از حدود نیم ساعت مسیر شن اسکی شروع شد.

هر چقدر مسیرهای شن اسکی را بالا می رفتیم، شیب زیادتر می شد؛ تقریبا تندی شیب تا کنار چشمه بود.

ساعت ۱۹:۲۰ به چشمه سیچانی که در ارتفاع ۳۶۵۰ متری قرار دارد، رسیدیم. این چشمه در پای صخره‌ای واقع شده است.

با نوشیدن آب گوارای چشمه، روح و روانمان نشئه ای تازه یافت.

چشمه سیچانی

پس از استراحت کوتاهی، ادامه مسیر دادیم. بعد از چشمه سیچانی، تا جانپناه و پناهگاه حوض دال مسیر افقی و تقریبا بدون شیب بود.

ساعت ۲۰:۲۰ به پناهگاه که در ارتفاع ۳۸۰۰ متری قرار داشت، رسیدیم.

پناهگاه بتونی به صورت استوانه افقی بود که برای استفاده حداکثری از فضای آن شامل دو طبقه می‌شد. در کنار آن نیز جانپناهی فلزی وجود داشت که درش بسته بود.

پناهگاه بتونی

چراغ های شهرها و روستاهای دوردست سوسو می‌زد. پناهگاه‌‌های حوض دال معروف به جانپناه چشمه پونه هستند.

داخل پناهگاه آب و یک شیر ظرف‌شویی بود. شام را در پناهگاه صرف کرده و پس از ساعتی خوابیدیم.

داخل پناهگاه

پنج شنبه ۲۰ خرداد
ساعت ۵ از خواب بیدار شدیم و پس از آماده شدن، کوله‌ها را در پناهگاه گذاشته و با برداشتن آب و تنقلات، ساعت ۵:۴۰ از مسیر پشت جانپناه راهی قله شدیم.

مسیر پناهگاه تا قله شیب نسبتا تندی داشت. باد خنکی هم در کلیه مسیر بدرقه راهمان بود.

مسیر قله

هر چه بالاتر می رفتیم، بر شدت باد افزوده می شد.

برف های زیر قله

ساعت ۷:۱۰ همگی بر فراز قله زیبای ۴۳۶۰ متری دال حوض ایستادیم.

بر فراز قله

همراه همنورد خوبم شمیم در قله دال حوض

همراه شمیم و جناب شهرام نعمتی در قله حوض دال

همراه همنورد خوبم محمد ظاهری در قله دال حوض

همراه همنورد خوبم شمیم

پس از گرفتن عکس دسته جمعی در قله ، ۵ تن از همنوردان راهی قلل کرسمی شرقی و غربی شدند. آنها هر دو قله را فتح نموده، سپس به قله دال حوض برگشتند.

قله ۴۲۵۰ متری کرسمی شرقی

قله ۴۲۴۵ متری کرسمی غربی

رفتن به قلل کرسمی و برگشتن به قله دال حوض یک ساعت و پنج دقیقه طول کشید و بعد از آن راهی پناهگاه شدند.

بنده هم همراه شمیم و محمد ظاهری ساعت ۷:۵۰ راهی قله سیچانی شده و ساعت ۸:۵۰ گام بر فراز قله ۴۱۹۰ متری سیچانی نهادند.

قلل زیبای دنا از همه جهات نمایان بود.

پس از ثبت خاطرات، ساعت ۹:۱۰ پایین آمده و پس از یک ساعت به پناهگاه رسیدیم.

جانپناه

پس از استراحت و صرف صبحانه، کوله ها را جمع کرده و ساعت ۱۱:۱۵ راهی پایین شدیم.

حرکت بسمت پایین

هوا خیلی گرم شده بود. در طول مسیر فقط یک تیم ۴ نفره از آبادان راهی پناهگاه بودند.

ساعت ۱۳:۳۰ به گردنه بیژن (محل پارکینگ) رسیدیم.

سرپرست برنامه با راننده آژانس تماس گرفت. همزمان با رسیدن به گردنه بیژن ماشین ها هم آمده و راهی ورزشگاه سی سخت شدیم.

ساعت ۱۳:۵۰ به ورزشگاه رسیده، پس از جابجایی کوله ها، ساعت ۱۴:۳۰ آماده حرکت شدیم.

در بازگشت دوباره از همان مسیری که رفته بودیم، برگشتیم .

ساعت ۲۲ شام را در شهر درود صرف کرده و همگی در نهایت سلامت، ساعت ۲:۳۰ بامداد جمعه ۲۱ خرداد به قروه رسیدیم.

این برنامه با همه خاطرات و تجربیات گرانبهایش به پایان رسید.

معرفی رشته کوه دنا

رشته کوه دنا با گستردگی جنوب شرقی – شمال غربی و حد فاصل استان‌های کهکیلویه و بویراحمد و اصفهان واقع شده است . طول این رشته کوه درحدود ۵۰ کیلومتر و مشتمل بر ۴۸ قله بالای ۴۰۰۰ متر است. این قله ها در بخش جنوب شرقی آن و مشرف بر شهر یاسوج با قله پازن پیر شروع شده و در انتهای شمال غربی آن به قله کل شور می رسد . از مشهورترین قله های آن می توان حوض دال، قاش مستان (بیژن۳)، بیژن ۱ و ۲ و همینطور قله مورگل اشاره نمود.

کوه دنا یا رشته کوه دنا، بلندترین و بزرگ ترین چین خوردگی در رشته کوه بزرگ زاگرس محسوب می‌شود.

رشته کوه دنا به سه رشته اصلی (مرکزی، شمال غربی و جنوب شرقی) و یک رشته فرعی عمودی توسط سه گردنه بیژن، مورگل غربی و پوتک تقسیم می‌گردد.

معرفی مختصر قله حوض دال

قله حوض دال به ارتفاع ۴۳۶۰ متری، معروف ترین قله دنا است. یکی از مسیر های دسترسی به دنا و اصلی ترین مسیر صعود قله حوض دال، شهر سی سخت است. سی سخت از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد و در ۴۰ کیلومتری شمال غرب یاسوج است. چون در جبهه مرکزی واقع شده، به آن حوض دال مرکزی می‌گویند.

سی سخت مرکز شهرستان دناست و همانطور که مشخص است نام شهرستان تحت تاثیر مستقیم کوهستان زیبای دنا می باشد.

وجه تسمیه حوض دال

دال نام پرنده ای است بومی در ایران که یکی از زیستگاه های آن کوه های دنا در کهگیلویه و بویراحمد می باشد. کمی پایین تر از قله منطقه ای وسیع و حوض مانندی وجود دارد که گفته می شود در گذشته های دورتر دال ها در آن زندگی می کرده اند و نام حوض دال نیز از همین جا آمده است.

علت نام گذاری سی سخت چیست؟
وجه تسمیه سی سخت به گذشته های دور و زمان کیخسرو بر می گردد. در سایت ویکی پارسی در مورد نام سی سخت و وجه تسمیه گردنه بیژن که در نزدیکی سی سخت واقع شده، این گونه آمده است:

“در زمانی که کیخسرو پادشاه کیانی ایران به همراه ۳۰ تن از پهلوانان خود از جمله بیژن از راه تل خسرو که قبل از شهر یاسوج و تقریبا در ۴ کیلومتری یاسوج واقع شده، به یکی از روستاهای فعلی سی سخت به نام “کوخدان” که در قدیم” کومه دان” مشهور بوده، می رسند، شب را در آنجا توقف کرده و صبح روز بعد پس از عبور از سی سخت، کیخسرو از یارانش جدا می شود. یاران کیخسرو در گردنه ۴۰۰۰ متری دچار برف و سرما گردیده و براثر برف و سرما و کولاک از بین می روند. به همین دلیل این گردنه را به یاد بیژن پهلوان نامی لشکر کیخسرو، بیژن و این دیار را سی سخت نامیدند، یعنی جایی که ۳۰ مرد سخت از سرما و کولاک برف از دنیا رفته اند. از طرفی آثار سفالی تمدن های قدیمی در حفاری های این شهر به وفور یافت شده است.”

مسیر های صعود به قله حوض دال
مسیر اول به نام مسیر “سیچانی” از بالای “چشمه میشی” شروع می شود (این چشمه پر آب در غرب سی سخت و در مسیر گردنه بیژن قرار گرفته است) ، سپس به سمت غرب و سمت چپ ” قله سیچانی ” ادامه پیدا می‌کند. پس از رسیدن به “چشمه سیچانی” دو گزینه برای ادامه وجود دارد. با انتخاب راه سمت راست می توان روی خط الراس مرکزی دنا سوار شده با انحراف به سمت غرب به سمت قله پیش رفت. با در پیش گرفتن راه سمت چپ ، در دامنه قله به پناهگاه و ” چشمه پیهنی ” (چشمه پونه) رسیده و سپس از مسیر شیبدار زیر قله می‌توان به صعود ادامه داد. این مسیر در تمام فصول به غیر از زمستان قابل صعود می باشد.

مسیر دوم به نام مسیر ” دره بزکش ” از شمال غرب شهر سی سخت و با گذشتن از باغهای میوه شروع شده و پس از نیم ساعت به چشمه توف کلنجه (خرچنگ) رسیده و به سمت شمال ادامه می یابد (در سمت چپ غرب منطقه زیبای ” کپیری ” قابل مشاهده است) و در این زمان ” تنگه بزکش ” هویدا می گردد . این تنگه به خاطر شیب تند و زیادش معروف شده و از اطراف با دو یال “چال زرد” (سمت راست شرقی) و یال ” یابو سقط کرده ” (سمت چپ غربی) در برگرفته شده است. مسیر “چال زرد” به خاطر نداشتن بهمن برای صعود زمستانی مناسب بوده و مسیر یال “یابو سقط کرده” مسیری قدیمی است که به واسطه شیب تند و سنگی بودن کمتر مورد استفاده کوهنوردان بوده و درجه سختی آن بیشتر از “چال زرده” است و گرچه بهمن گیر نیست اما کمتر دچار یخ زدگی می شود.

وجه تسمه قله سیچانی

سی چانی (۴۱۹۰ متر): به تعبیری به نام موش در ترکی می‌باشد و به تعبیر دیگر به علت اینکه سه قله در کنار هم هستند به سه چانه خمیر نان نیز تشبیه شده‌است، که به اختصار به آن سیچانی می‌گویند.

پناهگاه حوض دال
قله حوض دال واقع در کوه دنا در نزدیکی شهرستان سی سخت (استان کهکیلویه و بویر احمد) در فاصله ۳۳ کیلومتری شهر یاسوج در مسیر جاده پادنا قرار دارد. قله حوض دال از معدود قله های دنا و یکی از در دسترس ترین قله های این رشته کوه می باشد که مچهز به پناهگاه بوده و به بیانی دیگر با دو جانپناه یکی فلزی و دیگری بتنی (دوطبقه) مجهز ترین قله دنا است و همین مسئله باعث شده که سال‌های زیادی مقصد بسیاری از کوهنوردان کشور قرار گیرد. پناهگاه حوض دال در ارتفاع ۳۸۰۰ متری و نزدیک چشمه ایی به نام چشمه پونه قرار گرفته است. ما نام پی دنی را هم شنیدیم که به این محل اطلاق می شود.

چشمه پونه در فاصله ۵۰ متری پناهگاه بتنی و در بالای دره بزکش قرار دارد. پناهگاه‌ها معروف به “جانپناه چشمه پونه ” می باشند و در ارتفاع ۳۷۶۰ متری قرار دارند. این چشمه در تمامی ایام سال دارای آب شیرین و قابل شرب می باشد. پناهگاه جدید حدود ۵۰ متر پایین تر از پناهگاه قدیمی قرار دارد . از این پناهگاه برای صعود قلل دنا به خصوص حوض دال، سی چانی، بیژن و سایر قلل اطراف استفاده می شود . چشمه پونه در فاصله ۵۰ متری پناهگاه بتنی و در بالای دره بزکش قرار دارد. از پناهگاه چشمه پونه تا قله حوض دال مسیر کاملا پا کوب می باشد . پاکوب از پشت جانپناه فلزی آغاز می شود و پس از طی مسیری پر شیب به خط الراس حوض دال منتهی می گردد.