صعود به قله الوند در همدان

روز جمعه همراه تعدادی از همنوردان بمناسبت گرامیداشت یاد و خاطره زنده یادان سامان نعمتی و رامین سنگین آبادی به قله ۳۵۸۴ متری الوند در همدان صعود نمودیم.

سامان نعمتی در ۲۷ تیر ماه ۱۳۸۷ در ارتفاعات نانگاپاربات جاوادنه شد و رامین سنگین آبادی ۱۰ تیرماه ۱۳۹۸ بر اثر بیماری درگذشتند.

گزارش تصویری برنامه در ادامه مطلب…

همراه همنوردان در تخت نادر با دورنمای قله الوند

همراه همنورد خوبم بهنام و پسرم مشتاق

فراز قله الوند

روز پنج شنبه ۲۰ تیر ماه با سه دستگاه ماشین سواری ساعت ۱۴:۳۰ راهی همدان شدیم.

ساعت ۱۵:۳۰ به گنجنامه  رسیدیم.

ماشین ها را در پارکینگ گنجنامه گذاشتیم.

پارکینگ گنجنامه

ساعت ۱۵:۴۰ بسمت پناهگاه میشان حرکت کردیم.

هوا خیلی گرم نبود قابل تحمل بود.

ابتدای مسیر پاکوب بسمت پناهگاه

مسیر پناهگاه در این ساعت از روز خیلی شلوغ نبود.

مسیر پناهگاه

یال زیر پناهگاه باد شدیدی می وزید.

حدود ساعت ۱۸ به پناهگاه میشان رسیدیم.

پناهگاه میشان

جهت استراحت کوتاهی به بالکن پناهگاه رفته آنجا همنوردان زیادی از سقز آمده بودند که با آنها آشنا شدیم و بعضی از آنها بیان داشتند اولین همایش یادمان سامان نعمتی را به قروه آمده بودند.

در آنجا همراه همنوردان سقزی یک دقیقه سکوت جهت زنده یادان سامان نعمتی و رامین سنگین آبادی کردیم.

بالکن پناهگاه

ساعت ۱۸:۴۵ با همنوردان سقزی خداحافظی کرده راهی تخت نادر شدیم.

پس از عبور از پناهگاه دوم حدود ساعت ۱۷:۳۰  به تخت نادر که در ارتفاع ۲۹۰۰ متری قرار دارد، رسیدیم

تخت نادر

کنار چشمه جای مناسبی را پیدار کرده همانجا زیراندازها را پهن نمودیم و قرار شد در هوای آزاد بخوابیم.

کنار چشمه

چشمه تخت نادر که بسیار سرد و دلچسب هست

هوا تقریبا سرد بود و باد خنکی هم می وزید.

این هم بهنام در حال پختن املت

همراه پسرم مشتاق

قبل از تاریک شدن هوا شام را کنار هم صرف نمودیم.

صرف شام

بعد از صرف شام مدتی صحبت کرده سپس آتش کوچکی روشن کردیم البته فقط چند بوته داشتیم همنوردان خیلی گشتند اما چوب خشک گیر نیاوردند.

کنار آتش

ساعت حدود ۲۲ خوابیدیم اما سرو صدای زیاد همنوردانی که به کلاغ لان می رفتند اجازه خواب نمی داد مخصوصا وقتی پیش چشمه می آمدند خیلی شلوغ می کردند.

۲۱ تیر

صبح جمعه ساعت ۶ بیدار شدم همنوردان هنوز خواب بودند آنها هم کم کم بیدار شدند.

همنوردان در حال خواب

پس از بیدار شدن همنوردان ساعت ۶:۴۵ بسمت قله حرکت کردیم.

همراه مهناز و نگین (بانوان گروه)

مسیر قله خیلی شلوغ بود همنوردان زیادی از اقصی نقاط ایران آمده بودند.

دورنمای قله

پسرم مشتاق همیشه یکی از مشتاقان قله الوند بود از نوجوانی همیشه به این قله صعود می کرد.

همراه مشتاق در مسیر قله

زیر قله الوند هنوز در قسمتهایی برف وجود داشت.

عبور از برف

ساعت ۸ به زیر قله رسیدیم.

همراه بهنام همنورد خوبم که از دوره نوجوانی با هم همنوردی کردیم

تعدادی از همنوردان برای اولین بار قله الوند می آمدند همراه آنان به سمت قله رفتیم.

پای قله یک حفره هست که همیشه دوست دارم از آنجا بروم البته  از بالا هم راه هست.

حفره زیر قله

زیر قله بجهت صخره ای بودن، یک طناب کوتاه برای بالا رفتن وجود دارد البته در مورد استحکامش نمی دانم چون سالیان سال است که این طناب وجود دارد ولی می شود دست بسنگ هم رفت و از طناب تنها جهت حمایت استفاده کرد.

طناب کوتاه زیر قله

بالاخره ساعت ۸:۱۵ بر فراز قله الوند ایستادیم.

همنوردانی که برای اولین بار موفق به صعود شده بودند خیلی خوشحال بودند.

همراه سهند، سیروان و حامد که همگی برای اولین بار به قله الوند آمده بودند

چند تن از سنگنوردان هم بالای قله مشغول کارگاه بستن جهت فرود از پشت قله بودند.

بالای قله جا برای ایستادن خیلی کم هست بیشتر از چند نفر آن بالا نمی توانند بایستند ما هم بعد از گرفتن عکس یادگاری سریع پایین آمده بسمت تخت نادر رفتیم و همانجا صبحانه را صرف نمودیم.

صرف صبحانه در تخت نادر

آماده برای برگشت

پس از جمع کردن وسایل بسمت پایین حرکت کردیم.

همگی آماده حرکت بسمت پایین

مسیر خیلی شلوغ بود مخصوصا وقتی به پناهگاه دوم میشان رسیدیم افراد زیادی جهت گردشگری با تله کابین آنجا آمده و نشسته بودند.

عکس پایانی در کنار پناهگاه دوم میشان

مسیر برگشت را با تله کابین آمدیم و بسمت پارکینگ رفته، مستقیما بسمت قروه حرکت کردیم و ساعت ۱۵ به منزل رسیدیم.

این برنامه هم با همه خاطرات خوبش به پایان رسید.

معرفی مختصر الوند

کوه الوند بلندترین کوه در کوهستان الوند است و ۳۵۸۴ متر ارتفاع داردو یکی از۱۵۱۵قله بسیار برجسته جهان به‌شمار میرود.

این کوه در فاصله صخرهٔ بزرگ کوه الوند و دامنهٔ جنوبی آن که رو به تویسرکان است، شکافی کوچک و گود، سنگچین شده‌است. برخی عقیده دارند که این شکاف آرامگاه سام پسر نوح است. یک راه رسیدن به قلهٔ این کوه از مسیر دره گنج‌نامه، کیوارستان، میدان میشان و تخت نادر است. در میدان میشان پناهگاه برای استراحت کوهنوردان وجود دارد. راه دیگر دست‌یابی به قله از ضلع جنوبی کوه از شهر سرکان است.

این کوه را در متون پهلوی، «اروند» و در اوستا «ائورونت» درج کرده‌اند. در خصوص وجه‌تسمیه این نام گویند شخصی در آن کوه مدفون است که نام او «اروند» بوده‌است و کوه نیز به همین نام نامگذاری کرده‌اند.
کوهستان الوند فراروی شهر همدان، کوهستان منفردی از شاخه‌های خاوری زاگرس مرکزی با عرصه‌ای به وسعت ۱۳۷۵ کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین پدیدهٔ گرانیت زائی از دوران چهارم زمین‌شناسی بر اثر نفوذ توده‌های آذرین در نهشته‌های بازمانده از دوران پیشین به وجود آمده‌است.

این رشته‌کوه در شمال غرب به کوه خدابنده‌لو سنندج و کوه چهل‌چشمه کردستان و از جنوب شرق به بلندی‌های راسوند و کوه وفس اراک متصل است. یال آن، حد طبیعی بین شهر همدان و تویسرکان و بلندترین قلهٔ آن موسوم به الوند در ۱۸ کیلومتری جنوب شهرهمدان واقع شده و ارتفاع آن ۳۵۷۴ متر از سطح دریا است. جهت این کوهستان از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده‌است و استان همدان را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند. این کوهستان، دره‌های ژرف و سرسبز، چشمه‌سارها، چمن‌زارها و قله‌های متعددی دارد.

کوهستان الوند ۱۱۱اُمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت. این کوه همچنین از مناطق حفاظت شده محیط زیست می‌باشد.

تخت نادر

تخت نادر یکی از دشت‌های کوهستان الوند است. در ادامهٔ مسیر صعود به قله الوند قرار دارد و محوطه‌ای به مساحت تقریبی یک و نیم هکتار، با شیب کم و پوشش گیاهی چمن‌زار کوهستانی را در بر می‌گیرد. تخت نادر ۲۹۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

در کوهستان الوند علاوه بر قلل مرتفع و شیب‌دار، دشت‌های کوچکی وجود دارد؛ که سطح آن‌ها از چمن‌زار پوشیده شده و چشمه‌های بسیار در آن‌ها جریان دارد. با توجه به این که این دشت‌ها نسبتاً مسطح هستند، به صورت جایگاهی مناسبی برای استراحت و اتراق کوهنوردان مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم‌ترین این دشتک‌ها عبارتند از: میدان میشان، تخت نادر، چمن شاه‌نظر و تخت رستم.