صعود به قله «امروله»

این پست مربوط به تیر ماه ۱۳۹۱ از آرشیو وبلاگ کومالیا می باشد
هر وقت از جاده کرمانشاه می گذشتم، کوه «امروله» که بین کنگاور و صحنه بود، توجه ام را جلب می کرد خصوصا نمایی زمستانی آن که بسیار زیباست.
تا اینکه با یکی از همنوردان که اهل صحنه بود،قرار گذاشتیم، این هفته صعودی به ارتفاعات «امروله» داشته باشیم. ایشان هم به هیئت کوهنوردی صحنه مراجعه نمودند و یکی از پیشکسوتان قدیمی قرار شد به عنوان راهنما با ما باشند.
گزارش صعود در ادامه مطلب ….

نمایی از کوه امروله

نفرات از راست به چپ: آقای حیدری(راهنما) مهدی- خودم- همنوردم(ژیلا)

قله امروله با مهدی

قله امروله همراه همنوردان صحنه

عصر پنجشنبه ۱ تیر با همسرم به منزل ژیلا همنورد خوبم، رفتیم و شب را منزل آنها ماندیم.

صبح روز جمعه ۲ تیر  طبق هماهنگی ایشان ساعت ۵:۳۰  همراه آقای حیدری (راهنما) وجوان دیگری به نام عرفان، عازم روستای «بردینه» که در جاده کنگاور واقع شده، رفتیم . ماشین را کنار مدرسه گذاشته و  به سمت ارتفاعات امروله حرکت کردیم.

نمای پشت عکس روستای بردینه

پس از ساعتی از مسیر نسبتا شیبدار به سنگهای صخره ای رسیدیم که شبیه سنگهای بیستون خشن و تیز بودند. حدود یک ساعت دست به سنگ رفتیم تا به محوطه ای به نام «گاچال» که در پای زین کوه واقع شده بود، رسیدیم. بعد از عبور از آن همه صخره های خشن ناگهان با فضای سرسبز و پر گلی روبرو شدیم که حقیقتا روح را نشئه تازه ای می بخشدید و مسیرش هم شیب ملایمی داشت.

در بین راه آقای حیدری با همه محبت و خلوص نیتش، اطلاعاتی را که در باره کوههای منطقه داشتند، برایمان توضیح می دادند. تا اینکه ساعت ۸ به محوطه وسیعی که عشایر آنجا چادر زده بودند، رسیدیم و سر چشمه نشسته و صبحانه را صرف کردیم.

محوطه گاچال

چند تا از کودکان عشایر به طرف ما آمدند و با لبخند و سادگی کودکانه شان برایمان نان محلی کره و دوغ آوردند که واقعا خوشمزه و مزه واقعی را داشت.

پس از ساعتی استراحت و بر داشتن آب، راهی پناهگاه شدیم. آقای حیدری توضیح دادند که چقدر برای ساختن این پناهگاه که در ارتفاع ۲۸۵۰ متری واقع شده، زحمت کشیدند اما در اثر زلزله و بی توجهی عده ای تقریبا تخریب شده بود البته فعلا قابل استفاده بود اما احتیاج به تعمیر زیادی داشت.

پناهگاه

چند عکس کنار پناهگاه گرفته سپس به طرف قله حرکت کردیم.

مسیر قله هم واقعا متنوع و زیبا بود. بعضی جاها دست به سنگ می شدیم و دوباره به محوطه باز و سرسبزی می رسیدیم. تا اینکه تیم ۵ نفره ما ساعت ۱۲ به قله زیبای امروله رسید با وجودی که هوا غبار آلود بود اما بسیاری از  ارتفاعات قابل رویت بودند از جمله دالاخانی، بیستون و…..

حدود نیم ساعتی روی قله محو زیبایی آن همه  قله ها و خط الراس ها بودیم. بعد از گرفتن چند عکس و خوردن سیبهای خوشمزه ای که آقای حیدری آورده بود، به سمت پایین حرکت کردیم.

نمایی از قله امروله

هوا هم بسیار خوب بود و باد ملایمی می وزید. نزدیک پناهگاه به یک گروه ۱۴ نفره گروه پویای همدان رسیدیم که راهی قله بودند چند نفر از آنهادر پناهگاه ماندند وبقیه به سمت  قله حرکت کردند.

پناهگاه در دامنه زین کوه

نهار را داخل پناهگاه خورده و کمی  استراحت کردیم سپس به سمت روستا حرکت کردیم.

در راه برگشت تازه احساس می کردم که چقدر بعضی از قسمت های مسیر، شیب های تندی دارند.

ساعت ۶ به روستا رسیدیم و دوباره به صحنه رفته دوستان را آنجا گذاشتیم و بعد از خداحافظی با آنها، ما به قروه برگشتیم.

در بین راه وقتی ارتفاعات امروله را می دیدیم، همه اش با مهدی راجع به صعود خوبی که داشتیم، صحبت می کریدیم.ساعت ۲۱:۳۰ به قروه رسیدیم.

معرفی امروله

نام :امروله از کلمه امرو و پسوند ((له)) ترکیب یافته وامرو به گویش کردی همان امرود یا گلابی وحشی است و ﴿﴿له))علامت تصغیر‚ بنابر این امروله به معنی امرود کوچک میباشد واین اسم به خاطر وجود درختان امرود بوده که که بصورت جنگلهای پراکنده در زمانهای پیشین در نقاط مختلف ان دیده شده . امروزه هم اثاری از این درختان در شمال روستای گرگلان و شمال روستای کل گدار بصورت درختچه مشاهده میشود .

موقعیت : امروله در حدود ۱۲ کیلومتری شمال صحنه قرار گرفته و از مشرق به کنگاور  از مغرب به سنقر از شمال به زمینهای اسداباد  واز جنوب به صحنه محدود است .

پن : رسوبات امروله مربوط به دریای تتیس است که از الپ غربی تا هیمالیا گسترش داشته و در دوره تریاس از دوران دوم زمین شناسی میباشد  که حدود ۱۶۰میلیون سال پیش تشکیل یافته در اثر چین خوردگی الپ و فشارهای تکنویکی از زیر اب بیرون امده است .

جنس رسوبات :جنس رسوبات از کربنات کلسیم است و در بعضی نقاط همراه با کربنات منیزیم میباشد که به ان دولومیت گویند .سنگهای اذرین به صورت قطعات ریزودرشت و پراکنده مشاهده شده که از جنس سیلیکاتها مانند ﴿﴿ابسیدین)) میباشد ظمنا قطعاتی از شهاب سنگها در قسمتهای مرکزی دیده میشود .

ارتفاع : بلندترین نقطه امروله قلعه نخود چال با ارتفاع ۳۲۰۰متر از سطح دریا ‚ قله نمازگاه۳۱۵۰متر

پناهگاه : در منطقه گاچال در ارتفاع ۲۸۵۰ متری در سال ۱۳۷۰ احداث گردید.