صعود به قله سورمه لی(دهگلان)

روز جمعه ۱۸ تیر همراه تعدادی از همنوردان قروه و باشگاه ئاسوی دهگلان به قله سورمه لی در جنوب غربی دهگلان و مشرف به روستاهای سرینجیانه و سیس صعود کردیم.

گزارش تصویری این صعود در ادامه مطلب..

همنوردان قروه همراه همنوردان باشگاه ئاسو دهگلان

مسیر قله

همراه مهدی در قله

صبح جمعه ساعت ۵:۱۵ با یک دستگاه ون و دو سواری از قروه بسمت دهگلان حرکت کردیم.

ساعت ۶ به جاده دهگلان- بلبان آباد (ایستگاه آتش نشانی) رسیدیم .

با آقای طهماسبی از همنوردان خوبمان که قبلا هماهنگی کرده بودیم، منتظر ما بود و با آمدن همنوردان باشگاه ئاسو راهی شدیم.

بعد از حدود ۱۲ کیلومتر از دهگلان و گذشتن از روستای سرینجیانه و قبل از رسیدن به بلبان آباد سمت راست پیچیدیم و پس از حدود ۱ کیلومتر جاده خاکی ماشین ها را پارک کرده و با سرقدمی همنورد خوبمان آقای سیدی بسمت قله حرکت کردیم.

حرکت بسمت قله

در طول مسیر دو چشه آب وجود داشت.

آخرین چشمه که آب بسیار گوارایی داشت

نسیم خنکی همواره می وزید و همین سبب راحتر بودن صعود دراین فصل شده بود.

همراه جناب طهماسبی

دورنمای قله پنجه لی

پس از حدود یک ساعت و نیم به قله ۲۴۴۵ متری سورمه لی رسیدیم.

همراه مهدی و پسرم مشتاق

همراه تعدادی از همنوردان( زهرا، فائزه، صدیقه، شریفه، زهره، بهار، سهیلا و سمیرا)

همراه همنورد گرامی جناب طهماسبی

همراه همنوردان خوبم مریم و روژان

همراه مشتاق

صبحانه در قله صرف نمودیم.

صرف صبحانه

از بالای قله مناظر و ارتفاعات اطراف بسیار زیبا و نشان دهنده بهاری سرسبز بود.

دورنمای ارتفاعات سلطان سراج

همراه مهدی، مشتاق و پویا مهمانمان از شیراز

پس از صرف صبحانه و ثبت خاطرات بسمت پایین حرکت کردیم.

دقایقی را در کنار چشمه نشستیم.

همراه جناب سیدی که در قله دالاخانی ۱۲ سال پیش آشنا شده بودم.

پس از رسیدن به محل پارک ماشین ها ساعت ۱۱:۳۰ از همنوردان دهگلانی خداحافظی کرده و راهی سد سنگ سیاه  شدیم.

وقتی کنار سد رسیدیم متاسفانه یک جوان دقایقی قبل غرق شده بود.

جمعیت نگران کنار سد ایستاده بودند.

نیروهای هلال احمر و نیروی انتظامی آنجا ایستاده منتظر غواص بودند.

بعد از حدود نیم ساعت بسمت قروه حرکت کردیم.

سد سنگ سیاه

مهدی

عکس پایانی در ماشین با بستنی

ساعت ۱۳ با سپری کردن یک صعود بیاد ماندی و خاطرات خوب به قروه رسیدیم.

پی نوشت: تشکر ویژه از همنورد خوبم جناب طهماسبی و سایر همنوردان بزرگوارمان از باشگاه ئاسو دهگلان دارم که با صبوری و اخلاق بزرگ منشانه خودشان سبب شدند تا همنوردمان با کلی خاطرات خوب به قروه برگردند.

معرفی سورمه لی

در جنوب غربی دهگلان، کوهی سورمه ای رنگ به چشم می‌خورد که «سورمه‌لی» نام دارد ، به معنای کوهی که با سورمه عجین است. کوه سورمه‌لی از لحاظ فرهنگی، مذهبی، تاریخی، گردشگری و زیست محیطی دارای اهمیت بسزایی بوده و در باور مردم منطقه لیلاخ جایگاه مهمی دارد و به سلطان سورمه‌لی معروف است.در سورمه‌لی چند آرامگاه وجود دارد که یکی از آنها در بالای قله، یکی در محلی به نام «‌سه وزه پوش» و دیگری «خضر زنده» نزدیک به روستای«سرنجیانه» است. مردم در سال‌هایی نه چندان دور برای خواندن نماز طلب باران به «سه وزه‌پوش سورمه‌لی» می‌رفتند و تصورشان این بود که در بلندای کوه به خدا نزدیکترند.

معرفی مختصر دهگلان

دِهگُلان یکی از شهرهای استان کردستان مرکز شهرستان دهگلان در دشتِ وسیع لیلاخ و در کنار رودخانه فصلی واقع شده‌است. شهر دهگلان در ۴۵ کیلومتری سنندج (در مسیر سنندج به قروه ) قرار گرفته و ۴۵۳۸۶ نفر جمعیت دارد (برآورد۱۳۹۵خ)

دشت‌های دهگلان حاصل‌خیز بوده و گندم و سیب زمینی از مهم‌ترین محصولات این شهرستان می‌باشند. دهگلان دارای مردمانی اکثراً کرد زبان است به طوری که احتمالاً بیش از ۹۹٪ جمعیت آن کرد می‌باشند و با زبان کردی اردلانی گویش لیلاخی تکلم می‌کنند.
تقسیمات کشوری
دهگلان در سال ۱۳۶۲ به شهر و در تابستان سال ۱۳۸۶ به شهرستان ارتقاء پیدا کرد و دهستان بلبان‌آباد نیز به بخشداری ارتقاء یافت.

حدود جغرافیایی شمال، جنوب، شرق، غرب:

شهرستان دهگلان از شمال به شهرستان‌های بیجار و دیواندره، از شرق به بخش مرکزی شهرستان قروه، از جنوب به شهرستان‌های کامیاران و سنقر کلیایی و از غرب به شهرستان سنندج محدود می‌شود و تقسیماتی به شرح زیر دارد:

دهستان‌های بخش مرکزی: ۱_ دهستان حومه دهگلان به مرکزیت خود دهگلان (تنها دهستان از این نظر در تمام کشور جمهوری اسلامی ایران که مرکز شهرستان، مرکز بخش و دهستان نیز هست که این ویژگی از زمانیکه جزو قروه بود، مانده‌است). ۲_ دهستان قروچای به مرکزیت روستای بزرگ قروچای (اسم قبلی این دهستان زمانیکه جزو قروه بود، ئیلاق شمالی بود).

دهستان‌های بخش بلبان آباد: ۱_ دهستان بلبان آباد به مرکزیت شهر بلبان آباد (اسم قبلی این دهستان زمانیکه جزو قروه بود، ئیلاق جنوبی بود). ۲_ دهستان سیس به مرکزیت روستای سیس

وجه تسمیه
اسم این شهر از اول (دێولان) بوده و در حال شهروندانش با همین نام شهرشان را به دیگران می‌شناسانند، اسم دهگلان مستعار و جدید می‌باشد. گفتنی است دیولان از ترکیب دو کلمه (دیو) به معنی خدا (دیو یکی از واژه‌های کهن و قدمت آن به دوران مادها می‌رسد)، و (لان) به معنی جایگاه که معنی کلی (دیولان) جایگاه خدایان می‌باشد.

بعضی دیگر عقیده دارند که دێولان از ترکیب دو کلمه‌(دێ) به معنی ده و روستا و(ول) که کلمه‌ای هورامی و به معنی گل است، به اضافهٔ پسوند مکان (ان)تشکیل شده‌است. با این حساب دێولان به معنی ده گلها نیز می‌ تواند باشد. این وجه تسمیه تاحدی و باتوجه به هورامی بودن برخی از اسامی روستاهای این شهرستان مانند:هه‌ڵیزئاوا می‌تواند درست باشد.

سطح سواد
شهر دهگلان از نظر سطح سواد یکی از شهرهای برتر استان کردستان است. روستای قادرمرز که عنوان با سوادترین روستای کشور را دارد در این شهرستان واقع شده‌است.

صنعت و کشاورزی
از لحاظ توسعه صنایع نیز متوان به شهرک صنعتی دهگلان که بزرگترین شهرک صنعتی در استان است اشاره کرد. دامپروری نیز در این منطقه به نحوی است که در رده برترین تولیدکننده گان استان قرار گرفته‌است. تولید محصولات کشاورزی در این منطقه شامل: گندم، جو، ذرت، سیب زمینی، زعفران، چغندر، یونجه و سایر محصولات دیگر است که بخش عمده تولید محصول سیب زمینی است.

اقلیم و گردشگری
این شهر دارای زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های با هوای دلنشین و معتدل است. مناطق گردشگری نیز شامل سدهای قوچم، برده رشه و سورال، کوه سلطان سراج، کوه سرمه لی و امام زاده شیدا، روستاهای قادرمرز، باشماق، گزگزاره ، سرواله و رامول است.