صعود به قله قزل ارسلان

این پست مربوط به تیر ماه  1391 از آرشیو وبلاگ کومالیا می باشد
هفتمین صعود قلم فوائد و ثمرات بیشماری برایم داشت که مهمترین آنها، آشنایی و همنوردی با کوهنوردان شاخص و توانمند ایران زمین می باشد.
یکی از این کوهنوردان فعال و توانمند آقای اکبر چلوئیان می باشد که افتخار آشنایی با ایشان را در هفتمین صعود قلم داشتم. طی صحبت کوتاهی که در مسیر آبشار خرپاپ با هم داشتیم، بنا به صفت سخاوتمندانه و مهمان نوازیش که از مهمترین ویژگی هایشان می باشد، به قزل ارسلان یکی از قلل زیبای همدان دعوتم کرد……

قزل ارسلان همیشه سرفراز( عکس از وبلاگ شازده کوچولو)

با توجه به اینکه بسیاری از ارتفاعات همدان را رفته بودم اما افتخار صعود به قزل ارسلان برایم پیش نیامده بود و خیلی مشتاق بودم که این قله صخره ای و زیبا را صعود کنم در نتیجه بدون لحظه ای تردید با جان و دل پذیرفتم.

تا اینکه طی تماسی با آقای چلوئیان قرار شد ساعت ۶ صبح جمعه ۹ تیر سر روستای وهنان که در جاده اسدآباد- همدان واقع شده با راهنمایی و هدایت ایشان صعودی به قزل ارسلان داشته باشیم.

همراه همسرم، پسرم ( مشتاق)، همنورد خوبم ژیلا از شهر صحنه و دو نفر از همنوردان از قروه( الهه و کامبیز ) سر قرار رفتیم.

آقای جلوئیان هم به همراه سه نفر از همنوردانشان ( آقایان محمدویسی- حسین محمدی و سعید جهان آرا)  پیش ما آمدند چقدر از دیدارشان قلبا مسرور شدم پس از احوالپرسی و آشنایی با سایر همنوردان، راهی روستای وهنان شدیم.

وقتی به روستا سرسبز و زیبای وهنان رسیدیم ماشینها را همانجا پارک کردیم و از مسیر جاده خاکی با ماشین آقا کامبیز تا جایی که عشایر چادر زده بودند، رفتیم. طبیعت و باغ های زیبا که طول مسیر قرار داشت، واقعا روح افزا و تحسین برانگیز بودند.

ماشین را پیش عشایر گذاشتیم و ساعت ۷ صبح با امید صعود قله، راهی جانپناه قزل ارسلان شدیم.

صدای نوازشگر آب در طول مسیر بر لذت صعود افزوده بود. آقای جهان آرا سرقدم بودند و با محبت خالصانه خودشان توضیحاتی را راجع به ارتفاعات همدان برایمان می دادند و تاکید بر اهمیت شناخت هر منطقه و کشیدن کروکی داشتند و این مطلب باعث شده بود که بیشتر دقت کنیم.

ساعت ۹ به جانپناه که در ارتفاع ۳۱۰۶ متری و بین قله قزل ارسلان و قله دایم برف قرار دارد، رسیدیم. باد نسبتا تندی هم می وزید.

تعدادی از همنوردان در خارج و داخل جانپناه بودند. ما هم داخل جانپناه شدیم و صبحانه را همانجا صرف کردیم . مقداری آب و تنقلات برداشته و همراه دو همنورد دیگر ( آقای خلیلی و خانم حسینی) ساعت ۱۰:۳۵ به نیت آنکه قله زیبای قزل ارسلان ما را طلب کند، از مسیر قیف راهی قله شدیم.

قله قزل در روی یالی که به سمت غرب کشیده شده است قرار دارد که این یال تماما” سوزنی می باشد.

عبور از بین صخره های زیبا  بسیار هیجان انگیز بود همیشه مسیر قله های صخر ه ای برایم لذت بخش هستند بدین سبب حقیقتا با شوق و اشتیاق تمام گام بر می داشتم تا اینکه راس ساعت ۱۲  قله زیبای قزل با آغوش باز، تیم ما را پذیرفت و توانستیم همگی بر روی قله آن ایستادیم. مدت ۱ ساعت بر روی قله نظاره گر ارتفاعات اطراف بودیم و آقای چلوئیان و آقای ویسی با میوه های خوشمزه از ما پذیرایی کردند.

عکس خانوادگی همراه جناب چلوئیان

قله قزل ارسلان با همنوردان

پس از گرفتن چند عکس به سمت جانپناه حرکت کرده و ناهار را همانجا صرف نمودیم. پس از ساعتی استراحت به سمت پایین آمدیم و در بین راه پیش چشمه نشسته و روحمان با نوشیدن آب گوارا نشئه ای تازه یافت.

آقای ویسی باز هم با همه محبتشان با میوه از ما پذیرایی کردند و آقای محمدی با خواندن شعرهای زیبا خاطرات خوب را دوچندان نمودند.

ساعت ۱۹ پیش چادرنشینها رسیده با ماشین راهی روستای وهنان شدیم و آنجا با همنوردان بسیار خوبمان خداحافظ کردیم و با کوله باری از خاطرات خوش راهی قروه شدیم.

از زحمات و محبت بیدریغ همه همنوردان خوب همدان نهایت تشکر را دارم خصوصا استاد ارجمند جناب چلوئیان که با دعوتشان سبب شدند یکی از بهترین و زیباترین قلل همدان را بتوانیم با حمایت ایشان و همنوردانشان صعود کنیم. امیدوارم باز هم افتخار صعود دیگر قلل را با آنها داشته باشم.

جای شازده کوچولو در این صعود خیلی خالی بود در طول مسیر بسیار از ایشان یاد کردیم. امیدوارم امتحاناتش را با موفقیت سپری نماید.

محل عشایر

معرفی مختصر قله قزل ارسلان

این قله از شرق به غرب کشیده شده و خط الراس آن به سمت شمال،ادامه یافته و به قله کرکس می رسد.در جهت شمالی قله، روستای وهنان و در جهت جنوب ،روستای شهرستانه قرار دارد.در فصول گرم از روستای وهنان با سرعت مناسب ۳ الی ۴ ساعت می توان به قله صعود کرد.راه دیگر از مریانج به روستای برفین می باشد و حدود ۴ الی ۵ ساعت کوهپیمایی دارد.

صعود زمستانی به قله قزل بسیار مشکل است و به وسایل فنی و مهارت نیاز دارد و در کاسه قزل، زمستان و بهار همیشه احتمال ریزش بهمن وجود دارد.قله قزل در روی یالی که به سمت غرب کشیده شده است قرار دارد که این یال تماما” سوزنی و از سمت شمال غرب، آن را به شکل عقابی بال گشوده می بینیم.

برای رسیدن به این روستا، در فاصله ۱۵ کیلومتری جاده همدان – کرمانشاه، سمت چپ جاده اصلی راهیی فرعی وجود دارد که در انتهای این راه فرعی روستای وهنان واقع شده است. در فصل بارنگی باید قبل از رسیدن به روستا از خودرو پیاده شوید و جاده خاکی که در سمت چپ مسیر وجود دارد را ادامه داد، ولی در فصل تابستان میتوان این جاده خاکی را که حدود ۵ کیلومتر است را نیز با خودرو طی کرد تا به انتهای جاده خاکی برسید. از این مکان تا جانپناه قزل در تابستان حدود ۱ ساعت و در زمستان با توجه به نیاز به برف کوبی حدود ۳ ساعت طول میکشد.ای کمکی و جان بخش است در زمستان بر روی گردنه دائم برف و قزل می رسانیم.

وجه تسمیه
در وجه تسمیه نام قله “قزل ارسلان”می گویند که قزل ارسلان سلجوقی آن را یکی از پایگاههای دیده بانی خود قرار داد تا جاده عراق به ایران را همیشه زیر نظر داشته باشد واینگونه  به نام او باقی مانده است.