صعود به قله و ارتفاعات پنجه لی

روزجمعه ۲۳ خرداد ماه همراه ۴۰ تن از همنوردان صعودی به قله و ارتفاعات پنجه لی در جنوب باختری قروه داشتیم.

گزارش تصویری برنامه در ادامه مطلب..

همراه همنوردان در یکی از ارتفاعات پنجه لی از سمت جنوب

دورنمای چشمه امام حیاث

همراه مهدی

روزجمعه ساعت ۶:۳۰ با ۸ ماشین سواری و دو موتور سیکلت از قروه بسمت جاده سنندج حرکت کردیم.

۴ تن از همنوردان که با موتور سیکلت آمده بودند، بسمت روستای کنگره رفته و از مسیر همان روستا به یکی از قلل پنج گانه پنجه لی صعود کردند.

ما هم پس ازعبور ازروستای گنجی که در ۱۶ کیلومتری جاده قروه- سنندج به سه راهی  کاظم آباد در ۱۸ کیلومتری قروه رفته و ازآنجا بسمت چپ پیچیده و به  روستاهای قاملو، معصوم آباد،کبودخانی سد سنگ سیاه، سلسله و لاله ای رسیدیم، از سه راهی سمت چپ به طرف روستاهای کاکوی بزرگ، کاکوی کوچک، چاغر بلاغ،سراب شیخ حسن رفته تا به آخرین روستا(مشیرآباد پنجه) رسیدیم.

دورنمای روستای مشیر آباد پنجه

حدود ۱۰ دقیقه از روستا بسمت جنوب، تا جایی که می شد ماشین ها را برد، رفتیم.

ماشین ها را همانجا پارک کردیم فقط طیب ماشینش را که کاپرا بود، تا نزدیکی چشمه امام حیاث آورد.

حرکت بسمت چشمه

پس از حدود یک ربع به کنار چشمه رسیدیم. البته قبلا اینجا مقبره امام زاده حیاث بوده که الان کلا تخریبش کرده بودند و فقط دو درخت و دو آبشخور داشت که ازچشمه ای سرد و خنک مشروب می شد.

برادرم طیب مشغول درست کردن چای آتشی

صبحانه را همگی در کنار سایه صخره ای عظیم صرف نمودیم.

صرف صبحانه

همنوردان در کنار صخره

پس ازصرف صبحانه عده ای در کنار چشمه ماندند ما هم با تعدادی از همنوردان بسمت یکی از قلل فرعی جبهه جنوبی پنجه لی رفتیم.

پنجه لی دارای ۵ قله اصلی و تعداد زیادی قلل فرعی می باشد.

قسمت هایی ازمسیر را باید دست بسنگ می رفتیم.

همراه پسرم مشتاق درمسیر های دست بسنگ

در طول مسیر دیواره های بلند و زیبایی را مشاهده می کردیم. به امید روزی که سنگنوردان باشگاه قاجر برنامه ای برای گشایش مسیرهای این دیواره های عظیم داشته باشند.

دیواره های زیبای مسیر

همراه مهدی و مشتاق

همراه همنوردان خوبم: سمیرا، بهار و سهیلا

مشتاق

صخره ها ودیواره ها پشت قله بسیار وسوسه انگیز بودند اما چون هیچ ابزار سنگنوردی همراه نداشتیم فقط تا ارتفاع کمی بالا می رفتیم.

یکی ازصخره های زیبا که می شد بدون ابزار رفت

همراه جوانان خوب گروه

همراه علی و سونیا همنوردانی که دو ماه پیش عروسی کردند اما بخاطر شیوع ویروس کرونا مراسمی نگرفتند.

پس از حدود ۲ ساعت کوهپیمایی ارتفاعات فرعی پشت قله پنجه لی به کنار چشمه برگشتیم.

آب چشمه واقعا نشئه ای تازه به روح و روان می بخشید.

ناهار را در کنار چشمه صرف کردیم.

صرف ناهار

ما و چند تن از همنوردان ناهار مهمان بهار عزیز یکی از همنوردان خوبم بودیم.

دلمه خوشمزه بهار

پس ازصرف ناهار ساعاتی را کنار چشمه نشستیم.

دور همی کنار پشمه

ساعت ۱۷ وسایل را جمع کرده و بسمت پایین، کنار ماشین ها آمدیم.

در این برنامه که هم صعود و هم گلگشت بود واقعا لحظات خوبی را در جوار همنوردان گرامی تجربه کردم.

معرفی مختصر کوه پنجه لی
کوه پنجه لی از کوه های حاشیه زاگرس است که در ۲۶ کیلومتری جنوب باختری قروه و جنوب خاوری روستای قره بلاغ پنجه واقع شده و ۲۸۶۰ متر ارتفاع دارد. قله آن صخره ای می باشد از دور صخره های آن به حالت پنج انگشت مشخص است و این یکی از مهمترین جاذبه های این کوه می باشد همچنین رودخانه های گرد کانیه وچم سنگ سیاه از این کوه سرچشمه می گیرند.

مسیرهای صعود به قلّه:

جهت رسیدن به دامنه کوه از ۳ مسیر کنگره، مشیرآبادپنجه و قره بلاغ پنجه می توان به قله صعود کرد.
مسیر کنگره: از کیلومتر ۱۶ جاده سنندج بعد از روستای گنجی توسط جاده شوسه می توان تا کنگره رفت سپس می توان از مسیر روستای حسین آباد و یا پشت روستای کنگره یکی از یالها را گرفته و بسوی قله حرکت کرد. نزدیک قله صخره ای، با احتیاط و دست به سنگ ادامه مسیر داده می شود. در تابستانها از کنگره تا قله ۳-۴ ساعت صعود می شود.

مسیر قره بلاغ:

از کیلومتر ۱۸ جاده سنندج از کنار روستای کاظم آباد می توان از جاده آسفالته ادامه مسیر داد تا به روستای قاملو سپس معصوم آباد و بعد به سلسله رسید بعد از آن از جاده احمد آباد، ابتدا به آنجا سپس به قره بلاغ رفت و از آنجا یکی از یالها را گرفته و به طرف قله حرکت کرد زمان لازم صعود از روستا در تابستانها ۲-۴ و در زمستان ۳-۵ ساعت می باشد.
مسیر مشیر آباد پنجه: در ادامه مسیر سلسله به روستای لاله ای رسیده و از آنجا از جاده آسفالته خارج شده توسط راه شوسه به طرف سراب شیخ حسن و چاغر بلاغ حرکت کرده تا به روستای مشیرآباد پنجه رسید. از مشیر آباد پنجه تا قله را می توان ۱-۲ ساعته در تابستان و در زمستان ۲-۳ ساعته صعود نمود.