صعود زمستانی به قله کلاغ لانه(همدان)

این پست مربوط به اسفند ماه ۱۳۹۱ از آرشیو وبلاگ کومالیا می باشد
با ژیلا همنورد خوبم ( اهل صحنه کرمانشاه) قرار گذاشتیم، صعودی به قله کلاغ لانه در همدان داشته باشیم اگر چه بارها و بارها به کلاغ لانه رفته بودم اما قله اصلی آن را در زمستان صعود نکرده بودم….

با توجه به اینکه هر دوی ما تجربه صعود به قله اصلی را نداشتیم، با همنورد خوبم آقای جهان آرا که افتخار همنوردی در چندین صعود را داشتم، تماس گرفته و ایشان هم با کمال محبت اعلام داشتند که همراه چند نفر از همنوردان با ما همراه خواهند شد.

دامنه کلاغ لانه سال ۱۳۶۲

دامنه کلاغ لانه بعد از ۳۰ سال همان نقطه ۱۳۹۱

اولین بار با آقای جهان آرا در صعود قزل ارسلان( تیرماه ۱۳۹۱) آشنا شدم و مهر ماه امسال هم ایشان همراه  جنابان مسعود عسگری و وحید شادکام به قروه آمدند و با چند تن از اعضای گروه قاجر صعودی از تیغه شرقی پریشان به قله نمودیم و آذر ماه هم  با گروه قاجر به ارتفاعات الوند رفتیم که ایشان تا پناهگاه کلاغ لانه ما را همراهی کرده و خودشان به قله کلاغ رفته ما هم راهی فله الوند شدیم اما همانجا قرار گذاشتیم که برنامه ای هم برای قله کلاغ لانه داشته باشیم که بالاخره زمان آن این هفته فرا رسید.

ژیلا از چند روز قبل منزل خواهرشان در همدان بود، مهدی هم طبق معمول زحمت کشید مرا تا همدان برد اما چون کار داشت به قروه بازگشت.

بعد از ظهر پنجشنبه با ژیلا در هوایی نسبتا خوب از گنجنامه راهی میدان میشان شدیم.

همراه ژیلا در گنجنامه

با آقای جهان آرا و همنوردانشان در پناهگاه میشان قرار داشتیم ساعت ۱۷ ایشان به پناهگاه میشان آمده و اظهار داشتند که سایر همنوردان بعدا خواهند آمد.

مسیر پناهگاه میشان

بعداز استراحت کوتاهی ساعت ۱۸ راهی پناهگاه کلاغ لانه شدیم. کمی که از پناهگاه دوم میشان بالا رفتیم، باد نسبتا تندی شروع شد اما رفته رفته بر شدت باد افزوده می شد مخصوصا بعد از تخت نادر.

نمایی از شدت باد

خلاصه در دوزخ دره سرعت باد بیش از حد شد تا جایی که بعضی جاها مجبور می شدیم، بایستیم و این حرکت ما را کند می کرد اقای جهان آرا با تمام صبر و استقامتشان و با احتیاط تمام در کنار ما بودند تا اینکه ساعت ۲۱ به پناه گاه کلاغ لانه رسیده انجا هم شدت باد چند برابر پایین بود.

دو نفر از همنوردان همدان آنجا بودند از دیدن جناب اصغر بیات خیلی خوشحال شدم  با ایشان در صعود هفتم قلم در مهاباد آشنا شده بودم.

بعد از صرف شام خوابیدیم اما از شدت پا درد و صدای باد شدید که فکر می کردم می خواهد پناهگاه را از جا بکند،خوابم نمی برد، اصلا نمی دانم تا صبح خوابیدم یا نه.

ساعت ۸ صبحانه خوردیم یکی یکی هم همنوردانی به پناهگاه می آمدند اما هیچکدام قصد صعود قله را نداشتند آقای جهان آرا  گفتند ساعت ۱۰ به قله می رویم اما پیشنهاد کردم که با توجه به وضعیت هوا اگر ممکن است بالا نرویم چون ما به قیمتی صعود نمی کنیم البته قلبا نگران ایشان بودم که بخاطر ما دچار مشکل نشوند اما ایشان با همان اعتماد به نفسی که  داشتند گفتند ما در هوایی از این بدتر هم صعود کرده ایم و قراره آقای عسگری هم بیایند.

پس از ساعتی همنورد خوبم آقای عسگری مدیر وبلاگ فاتحان خورشید به همراه آقایان عرفان رضاپور مدیر وبلاگ صخره  و ابراهیم خدایاری به پناهگاه آمدند چقدر از دیدن آنها خوشحال شدم با آقای عسگری و رضاپور هم در هفتمین صعود قلم آشنا شده بودم و افتخار همطنابی با آقای عسگری را در تیغه شرقی پریشان در قروه داشتم.

ساعت: ۱۰:۱۰  گروه پنج نفره ما راهی قله شد باد همچنان با سرعت تمام ما را همراهی می کرد و گاهی با شدت تمام  صورتمان را با دانه های برف نوازش می کرد.

مسیر قله کلاغ لانه

پس از حدود ۲۰ دقیقه به پای صخره ها رسیدیم و از انجا دست به سنگ شدنها شروع شد.

شروع دست بسنگها

به بالای اولین قله رسیدیم همیشه فکر می کردم این قله اصلی است چون قبلا در قله اصلی نبشی هم نبود.

همراه ژیلا در قله فرعی ۱۳۹۱

همراه یاسمن همنورد خوبم از گروه قاجر ۱۳۸۹ قبلا تا این قسمت آمده بودم.

با توجه به اینکه قسمتهایی از صخره ها یخ زده بودند در بعضی جاها از طناب استفاده می کردیم.

ابتدا آقای جهان آرا با کلنگ جای پا درست می کردند و آقای عسگری هم با طناب حمایت می کردند اگرچه اصلا از طناب استفاده نمی کردیم اما نقش اساسی در ایجاد ایمنی بیشتر و اعتماد را داشت.

همراه ژیلا و آقای خدایاری

از این همه دقت  و احتیاطی که همنوردان داشتند و هیچگونه ریسکی را انجام نمی داند خیلی خوشحال و اعتماد بیشتری به آنها می کردم.

بالاخره حدود ساعت ۱۱:۳۰ بر فراز  قله ۳۴۱۰ متری کلاغ لانه ایستادیم  چقدر احساس خوبی داشتم  از اینکه در کنار چنین همنوردان خوب در این شرایط جویی موفق به صعود زمستانی  کلاغ لانه شده بودم.

همراه ژیلا بر فراز قله

همراه همنوردان در قله

آقای عسگری زحمت گرفتن عکسها را می کشیدند که واقعا در آن شرایط جوی بسیار سخت بود.

همراه همنورد خوبم آقای عسگری

پس از گرفتن چند عکس به سمت پایین حرکت کردیم البته باد هم اجازه توقف بیشتر از آن را نمی داد. در فرود هم باز بعضی جاها از طناب استفاده کردیم.

ساعت حدود ۱۳ به پناهگاه رسیده در این موقع هم همنورد خوب دیگرمان آقای علی بیات مدیر وبلاگ دیار الوند که با ایشان هم در صعود قلم آشنا شده بودم آنجا آمده ناهار را با هم صرف کرده سپس همگی با هم  راهی پناهگاه میشان شدیم .

از راست به چپ: آقایان خدایاری،رضاپور- ژیلا- آقای بیات،خودم ، آقای جهان آرا

در فرود هم باد همچنان ناجوانمردانه می وزید و مثل اینکه قرار نبود از شدت خود بکاهد بعضی جاها مجبور بودیم باتوم را داخل برف کرده و همانجا برای دقایقی بایستیم.

این هم تصاویری که آقای عسگری شکار لحظه ها کرده

بالاخره به پناهگاه میشان رسیده پس از استراحت چند دقیقه ای راهی گنجنامه شدیم.

واقعا روز بسیار مهیج و خوبی را در کنار همنوردان خوب و مهمان نواز همدانی داشتیم که امیدوارم این ارتباطات تداوم داشته باشد.

مهدی هم تماس گرفت و گفت به همدان می آید که با هم به قروه برگردیم .

حقیقتا اگر حمایتها و پشتیبانی های مهدی نبود، مطمئنم که اجرای چنین برنامه هایی برایم بسیار سخت بود. همیشه قدردان زحمات و تحملش هستم. ایشان در بیشترین صعودها کنارم هستند اما بعضی از اوقات هم به دلیل گرفتاری کاری نمی تواند همراهم باشد.

دامنه کلاغ لانه همراه مهدی همنورد و بزرگترین حامیم در مسیر عشق به طبیعت  1390

چند تصویر از صعود به کلاغ لانه در سالهای گذشته……