صعود سراسری به قله ۴۰۵۰ متری تفتان

مورخه ۱۴ الی ۱۶ بهمن همراه ۷ تن از همنوردان در صعود سراسری تفتان بمناسبت دهه فجر شرکت نمودیم که در این صعود ۴۲۰ تن کوه نورد از ۳۰ استان شرکت داشتند

گزارش برنامه در ادامه مطلب..

گزارش صعود قله تفتان در برنامه سراسری

بعد از ظهر روز دوشنبه ۱۲ بهمن با ماشین شخصی (برادرم) راهی تهران شدیم شب را در منزل یکی از بستگان بودیم .

سه شنبه ۱۳ بهمن

ساعت ۱۲ روز سه شنبه ۱۳ بهمن از تهران بلیط با قطار  زاهدان را داشتیم

بقیه همنوردان راه آهن آمده و همگی که ۸ نفر از گروه قاجر بودیم سوار قطار شده و راهی زاهدان شدیم.

چهارشنبه ۱۴ بهمن

ساعت ۱۱:۵۰ روز چهارشنبه به ایستگاه راه آهن زاهدان رسیدیم و طبق هماهنگی قبلی با یکی از کوه نوردان زاهدانی( اقای لطفی) که قبلا بااو در کرمان قله هزار آشنا شده بودیم ، به استقبال ما آمده و در نهایت لطف و محبت ما را به منزل خود برده و مورد عنایت و مهمان نوازی خالصانه خود قرار داد.

همراه آقای لطفی ساعت ۱۶:۳۰ به سمت دهکده المپیک و هیات کوهنوردی زاهدان برای پذیرش نفرات اعلام شده و صدور id کارت رفتیم.

بعد از پذیرش جهت همایش به تالار ملا صدرا واقع در دانشگاه بزرگ زاهدان رفته و در افتتاحیه شرکت نمودیم.جلسه مراسم افتتاحیه راس ساعت ۱۹ اجرا گردید که برنامه ای کاملا ورزشی و فرهنگی زیبایی بود.

سالن همایش

همراه همنوردان

همراه گروه موسیقی رقص شمشیر بازی

جهت صرف شام که مهمان هیئت کوه نوردی زاهدان بودیم، همگی به سالن غذا خوری دانشگاه رفتیم.

محل اسکان در خوابگاه دانشگاه ادبیات زاهدان بود اما گروه ما طبق هماهنگی یکی از اعضا به مهمانسرای بانک ملی رفتیم.

۱۵ بهمن

ساعت ۴:۱۵ همراه همنوردان از مهمانسرا به سمت خوابگاه دانشگاه رفتیم. زمان حرکت ساعت ۵ صبح اعلام شده بود.

با تاخیری که اتوبوس ها داشتند کوه نوردان با چند دستگاه اتوبوس اسکانیا به سمت خاش و روستای تمندان حرکت کردند.

در این صعود کوه نوردان به سه گروه تقسیم شدند:

اعضای تیم ملی امید از مسیر شمالی که برای تست گرفتن در نظر گرفته شده بود.

تعداد محدودی از آقایان از مسیر جنوبی که پیمایشی حدودا ۱۰ ساعته تا یال منتهی به قله و شب مانی در زیر قله صبح را داشتند.

اکثریت آقایان و بانوان از مسیر جنوب غربی یا به عبارتی مسیر رسمی صعود به قله تفتان و پناهگاه صبح داشتند.

گزارش صعود از مسیر غربی

اتوبوس ها ساعت ۵:۳۰  از درب دانشگاه ادبیات به سمت تمندان و مبدا صعود حرکت کردند.

در جاده خاش به زاهدان  پس از حدود ۲۰ کیلومتر تابلوی بزرگی مسیر دسترسی به قله تفتان را  نشان می دهد.

از زاهدان به سمت خاش حدود کیلومتر ۱۳۰ به خروجی روستاهای تمندان و کوشه رسیده  از ابتدای فرعی تا روستای تمندان ۱۵کیلومتر راه فرعی آسفالته هست که پس از طی نیمی از آن می توان به یک دو راهی رسید که با تابلوی سردریا و ۵۰ متر جلوتر با تابلوی شرکت تعاونی مرزنشینان مشخص شده است که مسیر صحیح مسیر سمت راست می باشد آنها مسیر را ادامه داده  به یک سه راهی و روستای جم چین رسیدند و از آنجا ۴کیلومتر دیگر مسیر سمت راست را ادامه داده تا به جایی که جاده تمام می شود و می توان به ساختمان اردوگاه دره گل که متعلق به آموزش است، رسید. ارتفاع اردوگاه دره گل از سطح دریا ۲۴۹۳متر می باشد.

اردوگاه دره گل  متعلق به آموزش و پرورش شهر خاش، اردوگاهی آموزشی جهت مدارس که محوطه بزرگ و در حیاطش تعداد زیادی آلاچیق تعبیه شده است، ساختمان آن هم دارای ۱۰ خوابگاه با ظرفیت هر خوابگاه ۱۲ تخت به همراه آشپزخانه، سالن غذا خوری، حمام و سرویس بهداشتی است.

اتوبوس خانم ها ساعت ۹:۳۰ به اردوگاه رسیده و با اتلاف وقتی که برای رسیدن باقی اتوبوس ها بود همگی در دو تیم آقایان و بانوان ساعت ۹:۴۵ به سمت پناهگاه حرکت کردند.

اردوگاه آموزش و پرورش

بدرقه همنوردان با قربانی

دره گلو

حرکت را از مسیری به نام تنگه گلو یا دره گلو ادامه دادیم

به آبشار گوگردی گه سیم بکسل زده بودند، رسیدیم.

آبشار گوگردی

بعد از آبشار وارد دره ای شده سپس به شیب تندی که منتهی به پناهگاه و نامش کتل بود، رسیدیم.

شیب معروف به کتل

به دلیل شیب زیاد و  یخزدگی مسیر سرعت حرکت بسیار ملایم بود.

همراه همنوردان تیم قاجر

تیم آقایان راس ساعت ۱۳ به پناهگاه رسیده و تیم خانمها هم به سرپرستی آقای افلاکی ساعت ۱۴:۳۰ به پناهگاه ۳۲۵۰ متری صبح رسیدند.

پناهگاه شامل دو قسمت قدیمی و پناهگاه نوساز بود و یکی از بزرگترین و زیباترین پناهگاههای کوههای ایران می باشد.

در تمامی مسیر کوه نوردان زاهدان و تیم منتخب هلال احمر کشور نفرات را همراهی می کردند.

همراه برادرم طیب و همسرشان در پناهگاه با دور نمای قله

آقای افلاکی برنامه فردا را اعلام نمود و اعضا در پناهگاه ها استقرار یافته و تعدادی هم بیرون پناهگاه و داخل آن چادر زدند.

همراه الهه با بنر زنده یاد شیلا صالحی برادرزاده عزیز و همنوردم که پارسال ۱۹ بهمن در کمال ناباوری پرواز عاشقانه نمود.

جمعه ۱۶بهمن

ساعت ۵:۴۵ از پناهگاه به سمت قله حرکت اغاز شد بیشتر مسیرهای شیب دار یخزده بودند و اولین نفرات حدود ساعت ۷:۴۵ در سرما و باد بسیار شدید قله آتشفشانی ۴۰۵۰ متری تفتان را صعود نمودند بقدری شدت باد زیاد بود که آقای افلاکی اجازه ایستادن در قله را به کسی نمی داد.

مسیر قله

اعضای گروه ما به سرقدمی آقای صالحی ساعت ۸:۱۰ همگی بر فراز ایستادند با وجود شدت باد سرد به زحمت چند عکس در کاسه زیر قله گرفتیم.

قله آتشفشانی تفتان

کاسه زیر قله

به علت باد و سرمای شدید نیمی از تیم ها یا از شیب زیر قله از صعود انصراف دادند یا اینکه نتوانستند بر روی قله عکس بگیرند.

همراه صدیقه همسر برادرم در مسیر قله

ساعت ۱۰:۳۰ به پناهگاه رسیده  و پس از جمع کردن وسایل بسمت پایین حرکت کردیم.

بانوان گروه قاجر همراه همنورد خوبمان فرشته که از دیدارش بسیار مسرور شدم

دره منهی به آبشار گوگردی

فرود از آبشار گوگردی

از مسیر دشت دغال(Daghaal) ساعت ۱۵به اردوگاه رسیدیم سوار اتوبوس ها شده و به سمت زاهدان حرکت کردیم سپس راهی خوابگاه دانشگاه  شده گواهی صعودها را گرفته و به مهمانسرا رفتیم.

۱۷ بهمن

روز شنبه ساعت ۲:۴۰ از ایستگاه راه آهن زاهدان به سمت تهران آمده و روز یکشنبه ساعت ۱۱:۱۰ به تهران رسیده و با ماشین شخصی از همانجا به قروه برگشتیم.

در پایان جا دارد از تمامی برگزارکنندگان این صعود  و محبت های بیدریغ آقای لطفی نهایت سپاس و قدر دانی را داشته باشم.

معرفی مختصر تفتان

رشته کوه تفتان بین ۲۸درجه و۳۰دقیقه الی ۲۸درجه و ۵ دقیقه عرض شمالی و ۶۰ درجه و ۵۰ دقیقه تا۶۱درجه و ۱۵درجه طول شرقی از نصف النهارگرینویچ قرار دارد این کوه در چهل ودوکیلومتری شمال شهرخاش بین شهر میرجاوه و شهرستان خاش واقع شده است. ارتفاع آن از سطح متوسط آب های خلیج فارس ۴۰۵۰ متر و نسبت به دشت های اطراف حدود دو هزار متر است. برخی بر این باورند که نام کوه تفتان از واژه تفت به معنی گرم و سوزان آمده است. و این وجه تسمیه به علت خروج آتشفشانی مرکب از بخار آب و گاز گوگرد از دهانه است. کوه تفتان در اصطلاح محلی به چهل تن معروف است. به طوری که شایع است چهل تن از راشدین مذهبی دراین کوه ناپدید شده اند از این رو کوه چهل تن نامیده می شود و شاخک شمال آن نیز به همین سبب به اسم کوه زیارت معروف شده است و در گذشته محل زیارت، اهالی این نواحی بوده است.

کوه تفتان دارای ۴قله با نام های زیر است:

قله ی شمالی که مرتفع تر می باشد و به نام کوه زیارت معروف است.

قله ی جنوبی که کوتاهتر و آتشفشانی است مادر کوه نامیده می شود.

قله ی شمال شرقی که صبح(sobah)کوه نام دارد.

قله ای که در مغرب مادر کوه قرار گرفته است نر کوه نامیده می شود.

راه های صعود

صعود تفتان از چهار مسیر اصلی امکان پذیر است.

مسیر پناهگاه، جبهه غربی (رایج)