منطقه زیبای سارال در (دیواندره کردستان)

روز جمعه ۳ خرداد ساعت ۶:۴۵ همنوردان باشگاه بامداد شیراز به قروه آمدند. با این همنوردان سال ۱۳۹۰ که جهت قلل بدر و پریشان آمده بودند، آشنا شدم.

واین ارتباط ادامه داشت تا اینکه دوباره جهت قله قولی زلیخا(بلندترین قله استان کردستان) تماس گرفتند و قرار شد همراه برادرم طیب، همسرشان و یکی دیگر از همنوردان(نگین) با آنها همراه شویم.

گزارش تصویری در ادامه مطلب….

همراه همنوردان در منطقه سارال(روستای گیزمل)

همراه برادرم طیب و همسرشان در جاده گیزمل

درختان گلابی جنگلی قبل از روستای هزارکانیان

ساعت ۸:۳۰ همراه همنوردان بایک دستگاه ماشین ون (از ون های قروه) و ماشین طیب راهی دیواندره شدیم. پش از عبور از شهر دهگلان وارد جاده حسین آباد شده و ساعت حدود ۱۰:۳۰ به دیواندره رسیده با آقا جمیل تماس گرفتیم و ایشان پبش ما آمدند.

آقا جمیل از همنوردان خوب دیواندره ای ما بود که در ارتفاعات بدر با ایشان آشنا شده بودم.

قبل از ورود همنوردان شیرازی با ایشان جهت قرارگاه تماس گرفتنم و ایشان در کمال محبت قبول زحمت فرمودند که با ما همراه باشند.

با توجه به اینکه کوهنوردان زیادی در قرارگاه و ارتفاعات چلچمه(چهل چشمه) بودند به پیشنهاد آقا جمیل قرار شد از منطقه گردشگری سارال دیدن کنیم.

پارک دیواندره همراه همنوردان

با راهنمای آقا جمیل راهی ساران شدیم.

از دیواندره بسمت جاده سنندج برگشتیم و از روستای کوله راهی منطقه سارال شدیم.

جاده هزارکانیان

پس از ساعتی به روستای هزارکانیان که یکی از روستاهای زیبای منطقه هست، رسیدیم.دیواندره تا هزارکانیان حدود ۵۰کیلومتر می باشد.

پس از گذشتن از هزارکانیان به روستای گردشگری گیزمل که در ۵۷ کیلومتری دیواندره است، رسیدیم.

روستای گیزمل سفلی

قبل از گیزمل علیا به پیشنهاد آقا جمیل وارد منطقه سرسبزی که چشمه داشت جهت صرف ناهار شدیم.

صرف ناهار

همراه صدیقه زن داداشم

پس از صرف ناهار و ثبت خاطراتی به دیواندره برگشتیم.

طبیعت زیبای جاده گیزمل به هزارکانیان

همراه همنوردان خوبمان

همراه آقا جمیل بزرگوار که زحمات زیادی را متحمل شدند

هنر عکاسی همنوردان شیرازی

بعد از هزارکانیان بسمت جاده دیواندره پیش درختان جنگلی گلابی که ۳ عدد بودند، رفتیم که بقول اهالی قدمت هزار ساله دارد اما قطر درخت گویای این نظریه نبود اما خیلی زیبا بودند.

کنار درخت گلابی

همراه همنوردان

پس از رسیدن به دیواندره وارد جاده سقز شدیم و پس از حدود ۲۰ کیلومتر بسمت جاده شریف آباد رفتیم.

بعد از عبور از چندین روستا و طی ۵۰ کیلومتر به روستای «بست» رسیدیم. بیشتر مسیر اسفالت اما حدود ۵ کیلومتر

جاده خاکی و پر دست انداز است.

بست روستایی است پرجنب‌وجوش و بانشاط که در جاده‌ای بن‌بست واقع است. شغل اصلی اهالی آنجا دامداری می‌باشد.

ساعت ۱۸:۳۰وارد آخرین روستا(بست) شدیم.

روستای بست

قرارگاه کوهنوردی در آخر روستا قرار دارد.

برعکس بسیاری از روستاهای کشور، بیشتر مردم آنجا را جوانان و کودکان تشکیل داده‌اند که با مهمان‌های دائمی روستای خود یعنی کوهنوردان بسیار خوش‌ برخورد هستند.

همنوردان در حال پیاده شدن

قرارگاه کوهنوردی

همنوردان زیادی از سراسر کشور روز قبل آمده بودند که در حال برگشت از قله بودند و تا ساعت ۲۱ شب همه از آنجا رفتند فقط تیم ما با همانگی آقا جمیل که قبلا انجام داده بود،در آنجا ماندیم.

قرارگاه شامل یک بوفه، دو سالن بزرگ جداگانه برای بانوان و آقایان که شامل دو اتاق کوچک، حمام، آشپزخانه کوچک، دستشویی می باشد.

بعد از صرف شام برنامه فردا جهت صعود قولی زلیخا اعلام شد.

بقیه گزارش در پست بعدی…

معرفی منطقه سارال

سارال یکی از سه بخش موجود در شهرستان دیواندره است که مشتمل بر ۴۳ روستاست و دارای مراتع سرسبزو اماکن تاریخی و دیدنی و چشم نواز بسیاری است و به دلیل ویژگی های منحصر به فرد نه تنها در ایام تعطیلات عید نوروز بلکه در سایر فصول سال نیز میزبان خیل عظیمی از مردم استان و مسافران و گردشگرانی از سایر استان های کشور است.
منطقه بکر سارال به دلیل داشتن بارندگی های مناسب، بهاری خرم و سرسبز و با طراوات دارد.

منطقه سارال با این همه زیبایی منحصر به فرد یکی از روستاهای منتخب هدف گردشگری استان است که با توجه به ظرفیت های موجود در روستاهای این شهرستان به ویژه بخش سارال بسترمناسبی برای ورود طبیعت گردان و گردشگران است.

از مراتع سارال همواره به عنوانی یکی از مراتع درجه اول ایران نام برده می شود
از کوه های سارال می توان به زه ردوان، زیراوای شیرکوژ، کلاوره ش، قه لاریانه، ته وریزخاتون، مره ده ر، شیخ لطیف، چاروه سوار، قزلبلاغ، که ل کوژ، به رده ره ش و به رده سپی اشاره کرد.

آنچه که حائز اهمیت است و می تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری در بخش سارال مورد توجه قرار گیرد وجود قلعه های افراسیاب در روستایی به همین نام و قلعه بهرام در روستای قه له و لیانه و قلعه ی ئالولاخ در روستای ئالولاخ است.

منطقه سارال که در غرب دیواندره واقع شده یکی از مناطق اکوتوریستی استان کردستان بشمارمی رود.

روستای گیزمل یکی از روستاهای سارال میباشد که در استان کردستان بخش دیواندره سنندج و دهستان سارال قرار گرفته است. این روستا در ۵۷ کیلومتری دیواندره و در بخش سارال میان دره‎ای زیبا و سرسبز قرار دارد.

هزارکانیان، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره در استان کردستان ایران است. این روستا هم‌اکنون به عنوان بخش مرکزی سارال شناخته می‌شود.