پیمایش غار گلستانه در بیجار

این پست مربوط  به خرداد ماه ۱۳۹۲ از آرشیو وبلاگ کومالیا می باشد

همانگونه که در پست قبلی اشاره شد، بعد از پیمایش غار صلوات آباد در سنندج قرار شد همراه غارنوردان گروه کوهنوردی پارس شمیران تهران به غار گلستانه در بیجار برویم البته پیمایش این دو غار طبق برنامه زمانبندی شده بهار ۱۳۹۲ گروه پارس شمیران تهران بود.

روز پنجشنبه ۲ خرداد بعد از پیمایش غار صلوات آباد، همراه گروه پارس تهران به منزل آقای مفاخری در سنندج رفتیم که خانواده محترم  و مهمان نواز شان نهایت محبت و لطف را نثار تک تک ما نمودند

تیم ۱۳ نفره ما صبح روز جمعه ۳ خرداد ساعت ۵:۱۵ با یک دستگاه مینی بوس راهی بیجار شد در ضمن آقای رحمان مرادیانی نیز از قروه به سنندج آمد تا در کنار آقای مفاخری راهنمای تیم باشند

غار گلستانه در ۱۰۰کیلومتری شهر سنندج ودر ۲۵ کیلومتری غرب شهرستان بیجار (به طرف جاده سنندج) قرار دارداین غار را با نام زبان محلی روستاهای اطراف غار به( گل سانه) معروف است اما در زبان علمی و جا افتادتر غار را گلستانه می گویند

غار گلستانه

پس از طی حدود ۷ کیلومتر جاده خاکی ساعت ۷:۳۰ به محل مناسبی رسیده همانجا صبحانه را در هوایی بسیار مطبوع صرف کرده و پس از آماده شدن راهی غار شدیم

محل پارک مینی بوس

اسراءی عزیز جوانترین غارنورد استان کردستان و دختر آقای مفاخری در این پیمایش نیز همراه ما شد تا بار دیگر از نزدیک شاهد توانمندی های او باشیم

همراه آقای مفاخری و اسراء در مسیر غار

پس از حدود نیم ساعت به دهانه غار که سنگچین و مشرف به دره ای زیبا وپرآب بود، رسیدیم. این غار فقط دارای یک دهانه نسبتآ کوچک است و ارتفاع دهانه در ۱۸۱۰ متری از سطح دریا است

همه شاد و خندان در دهانه غار به امید یک پیمایش خوب

گزارش تصویری این برنامه خاطره انگیز…..

با اعضای تیم داخل غار شدیم از آنجا تا سر چاه ۱ از دالانهای و ۲ تالار نسبتآ بزرگ گذشتیم

عبور از دالانهای ابتدای غار

تیم در حال عبور از تالار به سمت کارگاه اول

پس از اینکه مسافتی را طی نمودیم به اولین چاه که عمق حدود ۴۵ متر با شیب ملایم قرار داشت، رسیده و برای امنیت بیشتر و اصولی تر باید از طناب استفاده کرده و به وسیله ابزار فرود پایین رفتیم  تا به سر چاه ۲ رسیده و همانجا اولین کارگاه را بنا نموده و فرود کردیم

همراه آقای مفاخری در ابتدای شیب

مسیر کوتاهی را پیموده و به چاه دوم با عمق ۲۵ متر که عمودی و کاملا فنی بود، رسیده  آنجا هم کارگاه دوم را برقرار و فرود نمودیم.

کارگاهها را آقایان مفاخری، برومند و رحمان می بستند سپس در نهایت دقت حمایت می کردند

بهادر سرپرست مدبر و دلسوز تیم

چاه دوم

نفرات از راست:اسراء، فاطمه، خودم، مائده، ساناز

نفر نشسته: نازنین

پس از پیمودن مسیرهای فرعی و شیبهای نسبتا تند به چاه سوم با عمق حدود ۱۵متر باشیب تقریبا ملایم و فنی رسیده و گارگاه سوم را بنا کرده و فرود نمودیم.

رحمان در چاه اول

مسیر دارای اتاقکهای است که بعضی از آنها را سینه خیز رفتیم.

اسراء در حال عبور

ساناز در حال عبور

کوههای آهکی داخل غار واقعا دیدنی و تحسین برانگیز و زیبایی خاصی را به آن فضا داده بود .

مسیر بیشتر دالانها لغزنده می باشد

یکی از مسیرهای لغزنده که با حمایت همدیگر پایین می رفتیم

همراه اسراء و نیلوفر

بعد در طول مسیر ۲ آبشار زیبا کلسیتی و اهکی تشکیل شده و  در ادامه مسیر به دو دریاچه رسیدیم که یکی از آنها به تالار زیبا و بزرگی ختم می شد و از انجا به بعد باید غواصی شود و دریاچه بعدی هم غواصی می خواهد

سهیل داخل آب دریاچه

در طول مسیر چاله های کوچکی وجود داشت

علی داخل یکی از این چاله ها

از نکات جالب این بخش از غار وجود صدها خفاش بود که مسیر را با فضولاتشان آسفالت کرده وباعث لیز شدن بیشتر زمین شده بودند

در بیشتر جاها انبوهی از خفاشها بودند

در داخل یکی از حفره های فرعی دنیای از زیبای را می توان مشاهده نمود

حفره فرعی

در این غار می توان انواع سنگهای زیبا با شکلهای متفاوت مشاهده نمود

در کنار یکی از سنگهای زیبای این غار

بعد از پیمایش تقریبا بیشتر مسیرهای اصلی و چند فرعی تصمیم به بازگشت گرفتیم

غار گلستانه اولین غار فنی بود که در ۱۳۹۰ همراه گروه قاجر آمده بودم و برای یومارزنی بسیار سختی کشیده و همین مطلب سبب شد تا انگیزه ای برای یادگیری آن داشته باشم و آقای مفاخری با تمام صبوری و محبتشان آن را با من تمرین کردند و خوشحالم از این نظر این دفعه مشکلی نداشتم امیدوارم بتوانم تکنیکهای دیگرش را هم یاد بگیرم

در حال صعود از چاه دوم

این هم اعضای تیم ما

خروج آقای مفاخری از غار و مسرور از اجرای یک برنامه خوب و به یادماندنی

این هم عکس پایانی که دوستان شاد و خندان از پیمایش موفقیت آمیز یک غار بسیار زیبا

با سپری نمودن یک روز خوب و برنامه موفق ساعت ۱۸ به محل ماشین رسیده و راهی سنندج شده و آنجا از گروه جوان و بسیار با اخلاق و صمیمی گروه کوهنوردی پارس شمیران تهران خداحافظی کرده، راهی قروه شدیم

در طی دو روزی که در خدمت این بزرگواران بودیم حقیقتا نکات آموزنده زیادی از این عزیزان آموختم که مهمترین آنها اهمیت به ارزشهای اخلاقی، دارا بودن عالیترین سجایا و صفات انسانی، پرتوان و با انگیزه، هدفمند بودن در مسیری که بخوبی آن را می شناختند و به آن ایمان داشتند.