گزارش برنامه صعود به قله آزاد کوه

خرداد امسال (۱۳۹۴) باز هم فرصتی پیش آمد تا همراه تعدادی از همنوردان گروه قاجر به قله ۴۳۹۰ متری آزاد کوه از قلل البرز مرکزی صعود کنم البته این دومین باری بود که به این قله صعود می کردم اولین بار سال ۱۳۹۰ بود
گزارش برنامه در ادامه مطلب…
  سه شنبه ۱۲ خرداد
همراه ۲۲ نفر از اعضای هیئت و گروه کوهنوردی قاجر ساعت ۱۴ روز سه شنبه ۱۲ خرداد با یک دستگاه ون و یک وانت کاپرا  از قروه به جهت صعود به قله آزاد کوه به سمت جاده چالوس حرکت کردیم.
بعد از عبور از شهرهای همدان، آوج، آبیک، تاکستان، قزوین و کرج به طرف جاده چالوس رفتند. جاده چالوس به جهت  ترافیک سگین، یکطرفه شده بود.
بعد از تونل کندوان  وقتی به سه راهی پل زنگوله رسیدیم ، از جاده اصلی چالوس تفییر مسیر داده و از جاده یوش-بلده به راه خود ادامه داده از روستاهای دونا- نسن- پیل نور- گذشته  وزمانی که به روستای میناک رسیدیم ، به سمت راست تغییر مسیر داده و پس از طی کردن ۵ کیلومتر و عبور از روستای «کلاک پایین» ساعت ۱:۳۰ نیمه شب به آخرین روستا (کلاک بالا) از توابع شهرستان بلده در استان مازندران رسیدیم (کل مسیر تا این قسمت آسفالت می باشد)
در انتهای روستا پارکینگی وجود داشت که همانجا کمپ را برپا و شام را صرف نموده و خوابیدیم.
محل کمپ
محل پارکینگ
۱۳ خرداد
صبح پس از صرف صبحانه و جمع آوری چادرها همگی اعضا ساعت ۹:۱۰ از روستای کلاک بالا و مسیر شمالی در هوایی مناسب به سمت بالا حرکت کردیم.
  از مزارع زیبا و سر سبز روستا که در سمت راستش رودخانه‏ ها قرار گرفته حرکت کردیم ابتدای مسیر با شیب ملایم شروع می شود اما  رفته رفته شیب مسیر تند می‏ شد و بعد از حدود ۲۰ دقیقه پیاده روی به محل تلاقی دو رودخانه رسیده و از سمت چپ، کنار آبشار حرکت کردیم که عموماً مسیر حرکت کوهنوردان است.

با پشت سر گذاشتن چشمه‏ های متعدد و زیبا و رودخانه‏ های کوچک که به رودخانه اصلی می‏ریزد، مجدداً تغییر مسیر به سمت راست رودخانه اصلی داده و  ساعت ۱۱:۵۰ در کنار رودخانه و جای نسبتا مناسبی ناهار را صرف  نموده  و پس از استراحت نسبتا طولانی به راه خود ادامه داده و ساعت ۱۴:۴۰ به محل کمپ که در ارتفاع حدود ۳۱۵۰ متری قرار داشت، رسیده و همانجا چادرها را برپا کردیم  هیچ پناهگاهی در این منطقه وجود ندارد.
محل کمپ
کم کم از شهرهای مختلف کوه نوردانی می آمدند. نزدیک غروب  باران شروع به بارش نمود و تا پاسی از شب ادامه داشت. اعضای تیم بعد از صرف شام به امید صعودی موفق در داخل چادرها با صدای دلنواز آب که از یخچالها جاری بود، خوابیدند.
همراه برادرم طیب در زیر نم نم باران
۱۴ خرداد
ساعت ۴ سرپرست گروه بیدار باش داد و پس از صرف مختصر صبحانه ای کوله حمله را برداشته، ساعت ۵ در هوایی کاملا بهاری با وزش باد به سمت قله حرکت کردیم.
 ابتدا مسیر پاکوب  و شیب کمی داشت و جریان آب و چشمه های زیبا همچنان ادامه داشت. . کمی که بالاتر، قله زیبای دماوند از میان فضای غبارآلود نمایان بود در ادامه مسیر  از یک یخچال تراورس کرده و به سمت جنوب غربی تغییر مسیر داده و به نزدیکی گردنه چورن رسیدیم.
دورنمای زیبای قله همیشه سرفراز دماوند البته این عکس را سال ۱۳۹۰ گرفتم امسال زیر پوششی از گرد و غبار بود
مسیر از این قسمت تا قله شنی  و به صورت زیگزاگی و شیبی تند در حدود ۶۰ درجه داشت. در طول مسیر چند نفر داشتند از قله بر می گشتند.
 اعضای تیم  ما ساعت ۸:۳۵ در هوایی که باد همچنان با شدت می وزید، به قله ۴۳۹۰متری آزاد کوه رسیدند.
اعضای صعود کننده تیم
کوههای اطراف قله بسیار جذاب بودند و مناظر زیبایی را خلق کرده بودند همنوردان همه به همدیگر تبریک گفته و یاد و خاطره سامان نعمتی (کوهنورد گروه قاجر که در نانگاپاربات جاودانه شد) را گرامی داشتند ( در این صعود مادر زنده یاد سامان حضور داشت)
سال ۱۳۹۰ زنده یاد برادرزاده ام شیلا نیز در این صعود شرکت داشت در همه طول مسیر خاطراتش برایم تداعی می شد بنری هم به یاد او به قله برده بودم.
همراه زنده یاد شیلای عزیزم بر فراز قله سال ۱۳۹۰
جای مهدی هم در این صعود خیلی خالی بود
همراه مهدی برفراز قله سال ۱۳۹۰
 حدود ۳۵ دقیقه روی قله بودیم کم کم از گروه های دیگر به قله می آمدند. گروه  ما پس از گرفتن چند عکس با شور و شوق به سمت پایین حرکت کردند . در مسیر برگشت از قله به همنوردانی از گرگان، ایلام، گیلان، هشتگرد، زنجان، تبربز، کرمانشاه، همدان، کرج، آمل، ساوه، تهران رسیدیم که قصد صعود به قله را داشتند.
یکی از اتفاقات جالب این صعود آنکه همنورد خوبم منیره  از کوهنوردان توانمند گیلان نیز قصد صعود این قله را داشتند از دیدارسان خیلی مسرور شدم.
همراه همنورد منیره عزیزدر مسیر سن اسکی
ساعت ۱۱:۴۵  به محل کمپ رسیده  و پس از جمع آوری وسایل و گرفتن عکس ساعت۱۲:۲۵ به سمت پایین و راهی روستا شدیم.
اعضای شرکت کننده در برنام
در طول مسیر برگشت همنوردانی بودند که قصد صعود داشتند گروه  ما ساعت ۱۴:۴۵ به روستای کلاک بالا رسیده و کوله ها را در ماشینها گذاشته و آماده حرکت شدیم.
پارکینگ بسیار شلوغ شده بود بسختی ماشین ها بیرون آورده و ساعت ۱۵:۴۵ به سمت جاده چالوس- کرج حرکت کرده و  در پل زنگوله ناهار را صرف نموده و پس از پل زنگوله ترافیک سنگینی بود تا اینکه جاده را یکطرفه کردند و ساعت ۱۱ شب به کرج رسیده سپس به سمت جاده قزوین رفته و شام را در نزدیکی قزوین صرف نمودیم.
 بالاخره ساعت ۷:۱۵ روز ۱۵ خرداد همگی اعضا درنهایت سلامت و اجرای یک برنامه خوب به قروه رسیدیم.
معرفی مختصر آزاد کوه
آزاد کوه قله‏ ای ازسلسله جبال البرز مرکزی به ارتفاع ۴۴۰۳ متر که بوسیله گردنه چورن به ارتفاع ۳۸۴۰ متر بامختصات جعرافیائی شرقی ۵۰۹۰۷ – º ۵۱=E  شمالی” ۱۸ – ۱۶°۳۶۰ = N  و درمجاورآن قله “سرماهو” به ارتفاع ۴۱۵۰ متر به شکل خط‏االرس نعل واری در جهت شرقی و جنوب غربی به قله یخچال و قله کمانکوه و خط‏الرس اصلی متصل است و از طرف جنوب شرقی به قلل کهنو، گون پشته و نرگس‏ها منتهی می‏ شود.
از دیگر نامهای آزاد کوه به شاهزاده گردن‏کج می‏توان اشاره کرد علت آن کج بودن این کوه به سمت شمال می‏ باشد. و بلند ترین کوه در این منطقه می‏ باشد و از لحاظ فنی از کوههای مطرح نزد کوهنوردان است.
آزادکوه پس از خلنو مرتفع ترین قله در البرز مرکزی است. این قله در جناح شمالی خلنو و در نزدیکی کوه های نور قرار دارد. قله سرچشمه اصلی رودخانه هراز است و در امتداد جنوبی رشته کوه وروشت تا کوه گرگ واقع شده است.
صعود به آزاد کوه کار فنی و تکنیکی ندارد و در هنگام صعود در تابستان نیاز به استفاده از وسایل فنی نیست. دو راه برای صعود به آزاد کوه وجود دارد. راه آسان‌تر و کوتاه‌تر از مسیر روستای کلاک بالا و راه سخت‌تر و بلندتر از مسیر روستای نسن است. صعود از راه کلاک بالا بین ۱ تا ۲ روز و صعود از راه نسن ۲ روز طول می‌کشد. هیچ پناهگاهی در هیچ‌یک از راه‌ها وجود ندارد و هر کس که قصد صعود دارد باید با خود چادر حمل کند. صعود به این کوه در زمستان آسان نیست زیرا خطر ریزش بهمن وجود دارد. (ویکی پدیا)
جبهه شمالی این کوه حالت دیواره‏ای و عمودی داشته و کاملاً پرتگاهی است و هیچ‏گونه مسیری برای صعود به این قله از این جبهه وجود ندارد. در قله کوه دو شاخک وجود دارد که بالاترین ارتفاع بر روی شاخک شرقی با ارتفاع ۴۴۰۳ متر توسط گروه کوهنوردی پژوهشکده در سال  1382 ثبت گردیده است روی این شاخک‏ها آثار و ابنیه تاریخی وجود دارد که بر اساس مدارک مربوط به خرابه آتشکده‏های باستانی می‏باشد.
منطقه آزاد کوه یکی از چشمه‏ های اصلی رودخانه هراز است که پس از گذر از مسافتی طولانی از سمت غرب به شرق در منطقه‏ای بنام دوآب بلده یا دو رود به شاخه دیگر هراز می‏پیوندد و پس از گذشتن از آمل به دریای خزر می‏ریزد.
راههای متعددی جهت صعود به این کوه وجود دارد که از میان آنها می توان  به مسیری که از “وارنگرود” آغاز می‏ شود و یا به مسیری که از الیکا و کلاونکا شروع شده و یا مسیر روستای نسن و مسیر ناحیه اشاره نمود. اما بهترین راه دسترسی به قله مسیر شمال شرقی قله است که از روستای کلاک بالا آغاز و پس از دور زدن کوه از جانب جبهه جنوب غربی  صعود به قله آغاز می‏ شود.
معرفی روستای کلاک بالا:
روستای کلاک بالا به ارتفاع ۲۶۵۰ متر، واقع در منطقه البرز مرکزی، کیلومتر ۱۱۰ جاده کرج – چالوس و از توابع شهرستان نور استان مازندران می باشد.